Een titel die verkooptEen van de eerste dingen die mensen zien van jouw boek is de boektitel. Hoe zorg je dat je een titel kiest die verkoopt? Als ondernemer schrijf je een boek om je kennis met de wereld te delen, en je expertstatus te verhogen. Je weet precies voor wie je je boek schrijft. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw potentiële klant jouw boek oppakt en koopt, of in de webwinkel uitkiest? Zorg voor een wervende titel!

Ik geef je 10 tips voor een wervende titel:

 

  1. Schrijf je titel voor je ideale lezer. Wat is zijn of haar vraag of probleem? En wat is jouw antwoord of oplossing?
  2. Laat je lezer zich in de titel herkennen, of zorg voor een gevoel van erkenning
  3. Wek de nieuwsgierigheid van de lezer. Een verleidelijke titel verkoopt! Kies een pakkende titel.
  4. Verpak een resultaat in je titel of een belofte.
  5. Gebruik je een subtitel? Zorg dat de boodschap ook duidelijk is zonder die subtitel.
  6. Je boek komt ook online te staan. Gebruik een zoekwoord in je tekst. Het is handig als mensen je boek sneller in Google vinden.
  7. Wees origineel! Heb je een unieke titel? Controleer het bij Vindboek. of de Titelbank.
  8. Zorg dat je cover naadloos aansluit op je titel.
  9. Kies 3 varianten en leg ze voor aan je fans op social media of de lezers van je nieuwsbrief. Zo ben je nu al bezig met je boekpromotie.
  10. Koop de domeinnaam van de titel van je boek, en maak er een Facebookpagina bij. Natuurlijk kun je nog veel meer aan boekpromotie doen. Maak “auteur van het boek ‘jouw titel'”, onderdeel van je profiel en gebruik een hashtag #jouwtitel op Twitter.

Je volgende stap is de achterflaptekst

Heb je een vraag over de titel van je boek? Vraag eenmalig een gratis skypegesprek aan.

Wat is de titel van jouw favoriete boek? Of de wervende titel van jouw boek? Deel het onder deze blog.