ls je een boek schrijft loop je binnenSoms word ik er een beetje moe van.
Ik moet bloggen, vloggen, een nieuwsbrief schrijven, online trainingen maken en een boek schrijven.
En dan vergeet ik nog seo toe te passen.
De ‘goeroes’ weten het zeker, hun voorkeur *(maak een keuze uit een van bovenstaande acties), is de beste.
Als je dat doet, dan krijg je meer klanten, verdien je een bedrag met heel veel nullen, etc.
En ja, een boek schrijven hoort daar ook bij. Maar zo werkt het niet volgens mij.

Ondernemen bestaat uit keuzes maken en beslissingen nemen, steeds weer opnieuw.
Er is geen klipklare oplossing.
En nee, een boek schrijven is dat ook niet.
Zichtbaarheid en delen zijn belangrijk. Ik heb een nieuwsbrief.
Zo houd ik contact met mijn (potentiële) klanten.
Ik blog wekelijks.
Zo geef ik tips en waarde aan mijn lezers, ik maak video’s en ben zeer aanwezig op social media. Zo ben ik zichtbaar en geef ik waarde aan mijn volgers.
Met mijn boeken ga ik een stap verder en ga ik de diepte in.
Dit zijn onderdelen van mijn marketing.
Zo deel ik mijn kennis en ervaring en bevestig ik mijn expertstatus.
Meer niet.

En ja, van daaruit lever ik mijn diensten en groeit mijn bedrijf.
Ik kies voor dat wat bij mij en mijn ideale klant/lezer past.
Ik ga voor actie, elke dag opnieuw.

Dus wil jij een boek schrijven, omdat je denkt dat dat de oplossing is?
Doe het niet!
Werkt een boek dan niet mee aan de groei van je bedrijf?
Zeker wel.

Als je je boek schrijft voor je ideale lezer en echt waarde wilt geven.
Als je je boek echt uit je hart schrijft en niet alleen voor de marketing.

Als je je lezers in je boek de oplossing geeft voor hun probleem of het antwoord op hun vraag. Als je je boek koppelt aan je weggever en/of een (online) programma of training.

Maar dan nog is het een onderdeel van je strategie.

Schrijf vooral omdat jij een verhaal hebt dat een podium verdient en waar je anderen blij mee maakt. Schrijf voor jezelf en voor je ideale lezer.

Succes met schrijven…