Boeklancering: Gooi je boek niet over de schuttingGastblog van Janneke van Heugten

Maandenlang zit je te ploeteren op het schrijven van je boek. Schrijven, schrappen, schaven en soms weer overnieuw beginnen. Een boek komt niet uit de lucht vallen. Als je boek er dan eindelijk is, dan is het zonde als je boek niet gelezen wordt. En toch lopen de meeste boeken grote kans om alleen bij vrienden en bekenden van de auteur terecht te komen, omdat de auteur niet zo nodig op de voorgrond hoeft te treden.

Gooi je boek niet over de schutting

“Het gaat toch om het boek, niet om mij?”

“Als journalisten de materie interessant vinden, kunnen ze het boek toch lezen en daarover publiceren?”

“Laat mij maar achter de schermen blijven, ik hoef niet zo nodig in de media”.

Ik hoor het zo vaak. Als je boek niet bekend is, dan gaat je boek ook niet verkopen. Zonder zichtbaarheid bereik je ook geen lezers. Auteurs zijn blij dat het boek af is en verschuilen zich daarna het liefst achter het boek. Journalisten interviewen echter geen boeken, maar auteurs.

Kleurloze auteurs scoren niet

Laatst gaf ik een training aan auteur X. Het is niet haar eerste boek en als auteur beseft ze zich gelukkig erg goed dat media-aandacht onmisbaar is voor het bereiken van potentiële lezers. Als ze binnenkomt voor de interviewtraining zegt echter ook “Eigenlijk ben ik liever op de achtergrond”.
Ik vraag haar wat het allerbelangrijkste is wat bij de lezers moet blijven hangen als ze het boek hebben gelezen.
“Dat zal voor iedereen verschillend zijn”, antwoordt de auteur die wars is van anderen haar mening op te leggen. Ik vraag haar welke stelling ze durft in te nemen waar ze ook achter blijft staan als alle nuances worden weggesneden.

Journalisten zijn niet op zoek naar kleurloze auteurs die eigenlijk alleen maar een boek overhandigen. Als het interview in grijstinten blijft steken (en dan heb ik het niet over 50 tinten) dan zal het publiek niet snel binding met de auteur voelen. Als het boek onbekend is en de auteur ook dan komen potentiële kopers niet in actie als er geen binding ontstaat.

7 Tips op een rij voor je boeklancering

Om interessant te zijn voor de media moet je dus het lef hebben om kleur te bekennen.  Je moet je niet verbergen achter je boek.  “Ik begrijp nooit zo goed waarom ik op de foto moet, de cover van het boek is toch ook goed?”, schoot er regelmatig door auteur X heen. Ook je letterlijk proberen te verbergen achter je boek verkleint de kans op publiciteit. Zorg dat je professionele foto’s in hoge resolutie van jezelf beschikbaar hebt. Laat jezelf zien. Als mens en als auteur.

Nog wat tips op een rij voor auteurs die aan de vooravond van een boeklancering staan:

  1. Wat wil je (afgezien van boekenverkoop) met je boek bereiken? Dit moet je eigenlijk al helder hebben voordat je het boek gaat schrijven.
  2. Formuleer voor jezelf de kernboodschap van je boek. Wat moet blijven hangen na het lezen van je boek? En wat moet bij het publiek blijven hangen als ze een interview met jou gehoord of gelezen hebben (afgezien van: ‘dat boek moet ik gaan lezen’)?
  3. Sta stil wat jij anders vindt ten opzichte van de heersende mening in de maatschappij of ten opzichte van de heersende mening binnen jouw vakgebied.
  4. Maak een gedetailleerde medialijst van journalisten die over jouw onderwerp schrijven. Bedenk je daarnaast welke media bekeken/beluisterd/gelezen worden door jouw doelgroep. Maak ook een overzicht van boekenrubrieken in kranten en tijdschriften en noteer de naam van de redacteur (staat bij de rubriek). Via Vakerindemedia.nl kun je ook bij de contactgegevens van honderden journalisten.
  5. Reserveer genoeg boeken om naar journalisten te kunnen opsturen. Bel wel eerst even of er interesse is, voordat de portokosten de pan uit rijzen.
  6. Probeer zoveel mogelijk radio-interviews te geven, zodat je leert om kort en krachtig te antwoorden.
  7. Gebruik voorbeelden om je verhaal leven in te blazen. Zorg voor herkenning. Zeker voor radio een belangrijk punt. Je hebt immers geen beeld wat je deelt. Om mensen mee te nemen in je verhaal heb je op de radio nog harder voorbeelden nodig.

Van de verkoop van een boek word je niet snel rijk. Een boek zorgt er echter wel voor dat jouw expertstatus versterkt wordt. Dat je interessanter wordt om te boeken als spreker. En dat deuren net wat makkelijker opengaan. Laat je boek dan ook voor je werken en zorg voor een goede boeklancering.

Janneke van Heugten VIDMJanneke van Heugten is oprichter van Mediaplatform VIDM.

Het is haar missie om zoveel mogelijk mensen te ondersteunen in het realiseren van media-aandacht, zodat de deskundigen in de media een afspiegeling vormen van de Nederlandse maatschappij.

Wil jij sparren over je zichtbaarheid of nieuwe ideeën opdoen? Schuif aan bij een rond-de-tafel met VIDM sessie.