Beslissing boek schrijvenHoe begin je met het schrijven van je boek?

Je begint met die beslissing te nemen. Het lijkt een open deur, maar bij die beslissing nemen hoort ook commitment. Anders ga je over 5 jaar nog steeds een boek schrijven… Wees eens eerlijk. Heb je die beslissing echt genomen? Hoe ver ben je nu al met het schrijven van je boek?
Hoe neem je nu echt die beslissing en zorg je ervoor dat je je boek ook binnen je deadline publiceert? Een duidelijke plan van aanpak helpt. Ik heb alvast een opzet voor je gemaakt.

Wat is de waarom van jouw boek?

  1. Schrijf eerst op waarom je een boek wilt schrijven.
  2. Wat is jouw doel, wat wil je met je boek bereiken?
  3. Bepaal daarna je ideale lezer. Voor wie ga jij dit boek schrijven? Maak daar echt een persoon van met een naam, uiterlijk, hobby’s etc.
  4. Waar ligt jouw ideale lezer wakker van? Wat is zijn probleem en wat is jouw oplossing in dit boek?
  5. Wat is het resultaat voor jouw ideale lezer na het lezen van jouw boek?
  6. Hoe kun je jouw ideale lezer nog beter helpen na het lezen van dit boek? Wat is de vervolgstap?

Al deze onderdelen kun je invullen in je plan van aanpak. Zo krijg je meer duidelijkheid over de kern van je boek. Ik heb een pdf voor je gemaakt met de belangrijkste onderdelen van de voorbereiding van je boek. Daar kun je meteen mee aan de slag. Vraag het gratis plan van aanpak aan via onderstaande aanmeldknop.

Gratis plan van aanpak voor het schrijven van je boek

Visualiseer jouw boekplan
Je weet nu waarom je zo graag je boek wilt schrijven, wat het resultaat voor jou is, voor wie je je boek schrijft, Wat het je lezers gaat opleveren en hoe je het weer koppelt naar je bedrijf.

Als je nog een stap verder wilt gaan, kun je dit visualiseren in een mindmap of een moodboard. Mijn ideale lezer staat op de achtergrond van mijn computer. Als ik mijn computer ‘s ochtends opstart, begroet ik Mieke ;-) Ik weet wat haar probleem is, op welke social media ik haar kan vinden en hoe ik haar aanspreek.

Toch ben je er nog niet. Je moet het ook nog gaan doen natuurlijk. Hoe zorg je nu dat je gaat en blijft schrijven?

Maak een boekplanning
Begin met het inschatten van het aantal pagina’s dat je gaat schrijven. Een gemiddeld non-fictieboek heeft tussen de 35.000 en de 70.000 woorden. Er staan gemiddeld 250 tot 350 woorden op een pagina, afhankelijk van het formaat van je boek en de illustraties. De volgende stap is bepalen hoeveel tijd je vrij kunt maken om te schrijven. Ja, vrijmaken. Ik begrijp dat als je nu in je agenda kijkt, je geen mogelijkheid ziet. Maar waar je je tijd en geld aan besteedt is altijd een keuze, hoe klein de marge soms ook is. Welke opties heb je?

  • Een uur eerder opstaan?
  • ‘s Avonds schrijven?
  • In het weekend een dagdeel plannen of meer?
  • Een week alleen afzonderen in een huisje voor een goede start?
  • Minder op social media, op internet of tv kijken?

Het is altijd een keuze. Bijna al mijn klanten hebben een bedrijf, een gezin, of veel verplichtingen en meer. En toch komt hun boek er wel. Het is jouw beslissing om je verhaal te delen met de wereld een hoge prioriteit te geven. Het gaat om commitment.

Bepaal nu de structuur van je boek, want als je een goede basis legt, is het uiteindelijke schrijven veel minder werk en schrijf je een beter boek. Ook de structuur neem je mee in je plan van aanpak. Ik heb alvast een gratis opzetje voor je gemaakt.

Gratis plan van aanpak voor het schrijven van je boek

 

Wil jij een stevige basis voor je boek?
Ben je er nu klaar voor om dus echt de beslissing te nemen om een boek te schrijven?

Wil je een basis als een huis voor je boek? Meld je dan nu aan voor mijn online bootcamp van 2 maanden:

Schrijf de basis voor je boek!

Heb je de basis van je boek gelegd?
Ga dan aan de slag. Het beste is om elke dag te schrijven, al is het maar een kwartier. Zo creëer je een gewoonte en train je je schrijfspier. Zoek ook een schrijfbuddy waar je mee kunt sparren en die je scherp houdt.

Waar ben jij nu in het traject van een boek schrijven? En waar loop je tegenaan?

Deel het hier onder bij de reacties.