Gastblog van Esther van der Ham

Uitgeven van je boekAls uitgever ontvang ik vaak meerdere manuscripten per dag. Hoe graag ik het ook zo willen, helaas kan ik niet alles uitgeven. Een boek goed op de markt te brengen en een zo groot mogelijk publiek te bereiken kost veel tijd en energie. Ik ga er vanuit dat je een samenvatting van je boek, synopsis en eventueel het manuscript zelf opstuurt.

Hoe kan je je kansen om uitgegeven te worden vergroten?

  1. Zorg dat je een foutloos manuscript opstuurt. Laat het doorlezen net zolang totdat je zeker weet dat er geen fouten meer instaan.
  2. Kijk goed naar de focus van de uitgeverij. Past jouw boek daarbij? Zo nee, kies dan een andere uitgever.
  3. Laat je boek voordat je het opstuurt lezen door een schrijfcoach en verwerk de tips en adviezen. Het wordt er altijd beter van.
  4. Geef aan waarom je je boek juist aan deze uitgever opstuurt. Wat spreekt je aan? Wat verwacht je van de uitgever? Check of hij of zij die verwachtingen waar kan maken. Er zijn uitgeverijen in allerlei soorten, maten en vormen. Van Print on demand tot de traditionele uitgeverijen en van alles wat daartussen zit.
  5. Welke expertise heeft de uitgever? Hoe lang bestaat de uitgeverij? Wat is de werkwijze van de uitgever? Hoe kan jij daarop inhaken?
  6. Hoe actief is de uitgeverij op Social Media: Twitter, Facebook, Pinterest, Google+ en LinkedIn. Hoe kan en wil jij daar zelf op aansluiten?
  7. Wie is jouw ideale lezer en hoe ga je die bereiken?
  8. Wat ga je zelf doen om jouw boek onder de aandacht te brengen?

Ik zie het uitgeven van een boek als een samenwerking tussen de auteur en de uitgever. Het is hard werken. Er komen veel nieuwe boeken op de markt die om aandacht roepen. Waarom springt jouw boek daar bovenuit en moeten mensen het lezen?

Ik wens je heel veel schrijfplezier en -succes toe.

Esther van der Ham - uitgever en auteurEsther van der Ham
Uitgever bij Droomvallei Uitgeverij
Auteur van diverse kinderboeken en roman(s).