Boekpromotie, begin er vandaag nog meeAls je een boek schrijft ben je vooraf meestal nog niet bezig met je boekpromotie.  Sterker nog, veel klanten van mij delen in eerste instantie helemaal niet met de wereld dat ze een boek aan het schrijven zijn. Voor velen is dit een heel stil proces. Laat staan dat je je dan al verdiept in de oneindige mogelijkheden van boekpromotie.

Zolang het een manuscript is, en nog geen boek, steek je alle beschikbare uren in het schrijven en afronden van je manuscript. Ik weet zelf als geen ander hoe dat werkt. Toch gaat de uiteindelijke verkoop van veel boeken daarom mis. Daar wil ik je graag op voorbereiden, voor waarschuwen en mee helpen.

Jij gaat je lezers namelijk heel veel waarde geven. Hoe zorg je ervoor dat mensen je boek ook kopen en lezen? Stel het antwoord op deze vraag niet langer uit, want het promoten van jouw toekomstige boek begint echt al tijdens het schrijfproces. Anders gaat het mis!

Als auteur van je boek ben jij de spil van de boekpromotie. Ook al helpt een uitgever bij promoten of huur je mij in. Hoe actiever jij naar buiten treedt, des te groter de kans dat je boek een bestseller wordt. Daar is dus tijd, geld en energie voor nodig. Sla deze stap niet over. Ik beantwoord in dit blog de meest voorkomende vragen en misvattingen.

Je boekpromotie, dat regelt de uitgever toch?

Het is een illusie om te denken dat de uitgever van je boek alle promotie gaat regelen. Uitgeverijen hebben wel een budget, en een groot deel daarvan gaat vaak naar de auteurs met naamsbekendheid. Bovendien ben jij de auteur. Jouw toon en verhaal in blogs en op social media is belangrijk. Laat jezelf zien! Geef je je boek uit in eigen beheer? Dan zul je waarschijnlijk alles zelf moeten doen, of je vraagt een expert om hulp.

Eerst ga ik dat boek schrijven. Promotie komt wel na het verschijnen van mijn boek.

Zo werkt het dus niet. Boekmarketing begint al zodra je gaat schrijven. Hoe eerder je start, des te groter het resultaat. Bepaal je ideale lezer en creëer een podium en fans. Stel vragen, wees zichtbaar op social media en op je site. Op die manier bouw je ook meteen een mailinglijst op.

Ik schrijf een persbericht, dan komt alles goed

Journalisten ontvangen heel veel persberichten, het is niet zo eenvoudig om de aandacht van de pers te krijgen. Zodra je in de krant of op de radio komt is de kans veel groter dat andere media het ook oppakken.

Kortom, wat is het resultaat van een goede boekpromotie?

  • Jouw boekverkoop stijgt enorm
  • Je krijgt meer media-aandacht
  • Jouw expertstatus stijgt enorm
  • Je creëert meer fans, lezers en klanten
  • Jouw boek wordt al besteld/gereserveerd voordat het in de schappen ligt

Waarom weet ik dat dit werkt?

Mijn boek ‘Met je smartphone het bos in’ kreeg veel media-aandacht omdat ik voor de juiste acties koos. Er stonden twee pagina’s in Trouw Groen, Ik was op de radio bij o.a. Vroege Vogels, KRO Hemelbestormers en Hotel Kooij. Daarvoor was ik ook al een keer bij Koffietijd op tv en werd ik geïnterviewd door Daphne Deckers. Natuurlijk is mijn perslijst langer dan dit.

Mijn boek is te koop bij Bol.com, managementboek en Bruna, maar ook bij veel natuurorganisaties.

Bekijk ook mijn boekpromotietips op Youtube

Hulp nodig?

Boekmarketing is een vak op zich, dus ik begrijp het volkomen als het een ver-van-je-bed-show is. Laat mij je helpen om hier tijdig mee te starten. Ook als je pas net bent begonnen met schrijven. Er komt zo ontzettend veel bij kijken. Laten we samen bespreken hoe ik jou hierin kan ontzorgen.

Heb je vragen over je boekpromotie, of hulp nodig? Ik heb doe-het-zelf- en VIP-pakketten. Of neem contact met mij op voor een gratis skypegesprek.