Onbekende lezer

Je ideale lezer gaat jouw boek kopen.

Je wilt een boek schrijven om zo je kennis te delen en je expertise te vergroten. Je weet welk verhaal jij kwijt wilt, maar weet je ook wat jouw ideale lezer wil weten? Als je een (zakelijk) non-fictieboek schrijft is dat een belangrijke vraag. Is het een vrouw of een man, en welke leeftijd en opleiding heeft hij? Welke dromen heeft jouw lezer, wat zijn zijn of haar angsten? Maak het zo specifiek mogelijk en gebruik deze informatie al tijdens de opzet van je boek. Voor welke lezer schrijf jij je boek?

Gebruik de taal van je lezer

Voor wie schrijf jij je boek? Voor iedereen? Dat is handig, want dan mis je natuurlijk niemand. Alleen, dan wordt het wel een heel algemeen boek. Hoe specifieker je je ideale lezer voor ogen hebt, des te beter begrijp je waarom hij je boek gaat kopen, welk probleem of welke vraag hij heeft, wat zijn taalgebruik is en welke woorden hij gebruikt. Of zij natuurlijk!
Dit is een belangrijke stap bij het starten met je boek. Pas daarna ga je verder. En hoe beter jij je ideale lezer kent, hoe groter de kans dat je je boek verkoopt, en dus indirect je product of dienst.

Profiel van je ideale lezer

Ideale lezer Voor welke lezer schrijf jij je boek?

Begin meteen met een profiel van je ideale lezer, waar woont hij, welke hobby’s, interesses en problemen heeft hij? En welke andere boeken leest hij? Weet je precies wie je lezer is? Maak dan een moodboard op papier of  op je computer. Van je opzet tot je teksten en de achterflap, in elke stap neem je je nieuwe kennis mee. Past die afstandelijke zakelijke tekst wel bij jouw lezer? Kijkt hij liever naar grafieken dan naar foto’s? Informatie over je ideale lezer kun je ook kwijt in de Boekplanner.

Voor welke lezer schrijf jij je boek?

Wie is jouw ideale lezer? Laat het hier weten!