Maak een blauwdruk van je boekVoor ik aan de slag ga, kijk ik in mijn agenda en in mijn takenlijst. Daarna pak ik een van mijn werkmappen. Bijvoorbeeld trainingen of marketing. Pas dan ga ik werken.

“Jij bent zo goed georganiseerd!” roept mijn zoon (16) altijd als hij weer iets is vergeten. Dat lijkt maar zo; ik ben creatief, enthousiast en kan alle kanten op springen. Maar focus is mijn woord in 2017. Dus zorg ik voor structuur. In grote lijnen ligt mijn dag vast en nog ruimer mijn week en meer. Natuurlijk kan ik ook afwijken. Het is een houvast omdat ik zo meer focus heb en een hogere productiviteit. Die structuur vind ik ook belangrijk bij het schrijven van een boek.

Hoe doe jij dat?
Je weet het nu zeker. Jij gaat een boek over je expertise schrijven. Is er een beter visitekaartje? Je weet je onderwerp en voor wie je het gaat schrijven. Dus je pakt een schrijfblok of je laptop en gaat schrijven….

STOP, wacht!

Niet meteen gaan schrijven nu. Eerst begin je met de blauwdruk van je boek, oftewel je blueprint.

Natuurlijk heb je al een groot deel van je verhaal in je hoofd en misschien ook nog blogs die je deels kunt gebruiken. Maar daarmee ben je er nog niet. Je hebt het raamwerk van je boek nodig, zodat de rode lijn van je boek duidelijk is en je weet wat je waar moet schrijven.

Je blauwdruk als houvast
Dit is een lastige klus, maar het maakt het schrijven daarna zoveel makkelijker. En nee, je creëert zo geen gouden kooi voor je creatieve brein. Het is een houvast, het gaat ervoor zorgen dat je niet alleen sneller, maar ook een beter boek gaat schrijven.

Een blueprint is een van de belangrijkste stappen van je boek. In mijn online bootcamp besteed ik daar veel tijd aan. En daarna maak je een schrijfplan, zodat je je boek ook binnen je deadline afrondt.

Tijd voor mijn blueprint