Waarom wil jij een boek schrijven jpWat is jouw waarom of why?

Er zijn heel veel mensen die een boek willen schrijven. Over de aantallen zijn discussies en die zijn voor dit blog ook niet interessant. Wat zijn de redenen dat ondernemers een boek willen schrijven?

  1. Een bijzondere ervaring delen
  2. Waarde geven
  3. Hun verhaal vastleggen
  4. Iets tastbaars nalaten
  5. Een bevestiging van hun status als expert
  6. Kennis en ervaring delen
  7. Hun naam op de cover
  8. Een marketinginstrument
  9. Anderen inspireren, vermaken
  10. Geld verdienen met trainingen, lezingen bij het boek
  11. Aandacht van de media
  12. Netwerk vergroten
  13. Een (fysieke) weggever maken

Wat is jouw waarom bij het schrijven van je boek?


‘Wat is de reden waarom jij een boek wilt schrijven?’ Dat is altijd een van de eerste vragen die ik stel tijdens een Boekstrategiegesprek. Vaak krijg ik een vaag antwoord te horen, of iets dat helemaal niet past bij het onderwerp van het boek. Een voorbeeld:

Tegenover mij zit Marjet. Ze wil advies over haar boekidee. Ze vertelt mij dat ze een boek wil schrijven over problemen met pubers. Dit lijkt mij een prima onderwerp, waar zeker een markt voor is als zij haar eigen insteek kiest. Mijn volgende vraag is hoe ze dit wil koppelen aan onderdelen van haar bedrijf. Gaat ze het gebruiken bij een training? Of heeft ze andere ideeën? Op dit moment begeleidt Marjet ouders en pubers als coach. Ze antwoordt dat ze het niet weet. Ze richt zich steeds vaker op begeleiding van hoogbegaafde jongeren. Ik vraag of ze meer coachklanten wil met problemen met pubers.
“Nee”, zegt ze. “Ik wil liever mijn expertise met hoogbegaafden laten zien.”

De uitkomst van ons gesprek is dat ze een ander boekidee gaat uitwerken. Ze gaat een boek schrijven voor ouders van hoogbegaafde kinderen.

 Misschien klinkt dit heel logisch, maar ik heb nog veel meer van dit soort voorbeelden.

Waarom schrijf ik boeken?

Mijn eerste boek, ‘Met je smartphone het bos in‘ schreef ik puur om mensen te inspireren, om ouders en leerkrachten te laten zien, dat je in plaats van mopperen op digitale apparaten, je ze ook kunt inzetten in de natuur. Mijn doel? Meer kinderen de natuur in met hun ouders of de klas. Die natuur is belangrijk voor mij en dat gevoel deel ik graag met anderen.

Mijn huidige boek schrijf ik voor jou. Omdat ik graag mijn kennis met je deel en jou wil helpen om dat prachtige boek te schrijven voor jouw ideale lezer. Dus om dezelfde reden als waarom ik trainingen geef en persoonlijke schrijfcoaching. Een andere reden is om mezelf nog meer te profileren als expert, daar helpt een boek schrijven heel goed bij. Natuurlijk vertel ik in mijn boek ook iets over schrijfcoaching, dus een deel van de lezers komt zo weer op mijn site en bij mijn programma’s. Ga ik direct geld verdienen met dit boek? Nee, maar dat is ook niet mijn waarom. Indirect verdient dat boek zich natuurlijk zeker terug.

Waarom wil jij een boek schrijven?

Wil je inspireren of meer klanten?

Bepaal eerst waarom je een boek wilt schrijven en wat je doel is. Schrijf je een boek over je expertise? Bepaal dan of je ook voor je ideale klant gaat schrijven.

Wil jij lezers vooral inspireren? Neem dat dan als uitgangspunt en niet hoeveel boeken je verkoopt. Geef waarde in je boek. Vraag je ideale lezer naar zijn/haar behoeftes.

Je boek als onderdeel van je marketing

Zie jij een boek schrijven als onderdeel van de marketing van je bedrijf? Let dan niet op de directe opbrengsten van je boek. Indirect gaat je boek je zeker veel brengen. Als je een boek hebt geschreven zien mensen je als expert, de media is eerder geïnteresseerd en je boek blijft veel langer bij je potentiële klanten in het zicht dan een visitekaartje. Andere ondernemers die een boek hebben gepubliceerd zullen je vertellen dat ze nu meer trainingen geven, vaker uitnodigingen krijgen voor lezingen of dat ze hun prijzen hebben verhoogd.

Mijn advies? Bepaal eerst jouw doel. En zorg dat je boekidee past bij waarom je nu juist dat boek wilt schrijven. Ga daarna aan de slag met je ideale lezer.

Wil jij advies over je boekidee?

Heb jij een boekidee en wil je advies van een schrijfcoach? Plan dan een boekstrategiegesprek met mij in.

Wat is jouw waarom? Waarom wil jij een boek schrijven? Ik lees het graag onder deze blog.