Een van de eerste dingen die mensen zien van jouw boek is de boektitel. Hoe zorg je dat je een titel kiest die verkoopt? Als ondernemer schrijf je een boek om je kennis met de wereld te delen, en je expertstatus te verhogen. Je weet precies voor wie je je boek schrijft. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw potentiële klant jouw boek oppakt en koopt, of in de webwinkel uitkiest? Zorg voor een wervende titel!
Ik geef je 10 tips voor een wervende titel:
- Schrijf je titel voor je ideale lezer. Wat is zijn of haar vraag of probleem? En wat is jouw antwoord of oplossing?
- Laat je lezer zich in de titel herkennen, of zorg voor een gevoel van erkenning
- Wek de nieuwsgierigheid van de lezer. Een verleidelijke titel verkoopt! Kies een pakkende titel.
- Verpak een resultaat in je titel of een belofte.
- Gebruik je een subtitel? Zorg dat de boodschap ook duidelijk is zonder die subtitel.
- Je boek komt ook online te staan. Gebruik een zoekwoord in je tekst. Het is handig als mensen je boek sneller in Google vinden.
- Wees origineel! Heb je een unieke titel? Controleer het bij Vindboek. of de Titelbank.
- Zorg dat je cover naadloos aansluit op je titel.
- Kies 3 varianten en leg ze voor aan je fans op social media of de lezers van je nieuwsbrief. Zo ben je nu al bezig met je boekpromotie.
- Koop de domeinnaam van de titel van je boek, en maak er een Facebookpagina bij. Natuurlijk kun je nog veel meer aan boekpromotie doen. Maak “auteur van het boek ‘jouw titel'”, onderdeel van je profiel en gebruik een hashtag #jouwtitel op Twitter.
Je volgende stap is de achterflaptekst
Heb je een vraag over de titel van je boek? Vraag eenmalig een gratis skypegesprek aan.
Wat is de titel van jouw favoriete boek? Of de wervende titel van jouw boek? Deel het onder deze blog.
Goede tips! Het is allemaal ook toepasbaar op blogs!
Dat klopt, veel tips werken ook voor blogs.
Hey Jolanda,
Dank voor de tips. Ik heb het concept van mijn tweede boek aan een vriendin gestuurd voor feedback. Ze wilde graag meelezen. Ik heb al een titel in gedachten, maar zal me er nog eens over buigen.
Hartelijke groet
Angela
Angela, heel veel succes met je boek. Mijn advies is om er ook nog altijd een eindredacteur naar te laten kijken (dat ben ik niet ;-). Waar gaat je boek over?
Ik kreeg al eens de vraag of er een vervolg kwam op ‘Eindelijk, ik Lééf’.
Ik wil nu mijn ervaringen en lessen in het boek vermelden. Datgene dus wat ik op het podium en voor de klas uitdraag. En deze lessen vervatten in alles wat ik heb meegemaakt.
Ik heb al een concept bij een vriendin gelegd die een creatieve en kritische blik heeft.
En ik wil nog iemand erbij betrekken. Dit boek wil ik breder wegzetten.
Maar het is nog niet af. Ik maak nog steeds dingen mee die ik er ook in wil vermelden.
Angela,
Dat is dus een mooi voorbeeld van een koppeling tussen een boek en een programma. Welke deadline stel je? Want je zult altijd nieuwe dingen blijven meemaken ;-)
[…] de titel en de ondertitel van je […]
[…] verplicht om de titel hier door te geven. Dus 100% garantie heb je nog steeds niet. Kies daarom een wervende titel voor jouw boek en promoot je boek zo, dat jouw boek de beste aankoop is voor deze […]
[…] een titel voor een verhaal of […]
[…] belangrijk. Spreekt hij je ideale lezer aan? Is het duidelijk wat de lezer kan verwachten? Is het een wervende titel? Wil je nu weten waar het boek over gaat? Is hij grappig? Of zit er een belofte in? Een titel is […]