Zie je het voor je? Jouw boek leest zichzelf voor in een boekwinkel, praat op de radio en verschijnt in tv-programma’s. Overal journalisten die jouw boek interviewen voor de krant of tijdschriften. En jij? Jij hoeft niets te doen aan de boekpromotie. Is dat zoals je het wil? Schrijf dan geen boek!
Jij werkt voor je boek
Helaas, zo werkt het dus niet. En nee, de uitgever doet het ook niet allemaal voor je. Jij bent de auteur en het gezicht van je boek. De fans willen jou lezen, zien en horen. En daar zul je aan moeten werken. Al vanaf je eerste woord.
Welke fasen zijn er voor je boekpromotie?
Fase 1: Je hebt een boekidee
Tijdens de eerste fase ga je aan de slag met je onderwerp en de ideale lezer, je toekomstige fan. Werk je ideale lezer daarom goed uit. Kijk hierbij ook al naar je boekpromotie. Welke boeken leest je ideale lezer en welke tijdschriften? Heb je klanten die op je ideale lezer lijken? Stel die dan vragen. Wat willen ze weten over jouw onderwerp? Wat is hun vraag of probleem? Geef daar in je boek het antwoord op of de oplossing voor.
Weet je de titel van je boek? Koop dan meteen het domein en open een Facebookpagina voor je boek. Nu ga je fans verzamelen.
Ook kun je je nu al oriënteren op de media. Volg de juiste journalisten, tijdschriften en programma’s op social media. Promoot nog niet je boek bij hen, maar reageer op hun berichten of retweet iets voor ze. Zo zorg je al voor verbinding en contact.
Fase 2: tijdens het schrijven van je boek
Tijdens het schrijven kun je je fans benaderen voor de research. Wat willen ze weten over jouw onderwerp? Stel dat soort vragen aan je mailinglijst of op social media. Twijfel je over je titel? Doe dan bijvoorbeeld een voorstel voor 3 titels. Welke titel vinden ze het beste?
Denk ook alvast na over iets extra’s bij je boek. Bijvoorbeeld je weggever, een checklist, stappenplan of een video. Die krijgen ze gratis. Natuurlijk pas nadat ze hun naam en e-mailadres hebben achtergelaten. Vanaf nu kun je ze op de hoogte houden van je boek en je bedrijf.
Fase 3: Richting publicatie van je boek
Nu kun je een stap verder gaan. Deel 3 voorbeelden van covers en vraag aan je fans welke ze aanspreekt. Zo leer je je ideale lezer steeds beter kennen. Denk ook aan een winactie en ga nu vol de media benaderen. Maak een top 5: in welke kranten, programma’s etc. wil jij zeker met je boek verschijnen? Benader deze journalisten persoonlijk. Pak de telefoon, vertel over je boek en waarom je echt in hun programma, tijdschrift zou willen met je boek. Schrijf ook een persbericht voor de publicatie van je boek. Wacht niet te lang. Voor de buurtkrant zijn er misschien maar een paar dagen nodig, maar voor een maandblad wil je echt op tijd zijn.
Fase 4: Na de verschijning
Zo, nu ben je klaar met je boekpromotie! Nee hoor, want je wilt je boek toch blijven verkopen? Volg de actualiteit en probeer aan te haken. Heb je een boek geschreven over stress en is er een nieuw onderzoek verschenen, benader dan de pers. Is het januari en schreef je een boek over afvallen? Schrijf een nieuw persbericht of benader journalisten persoonlijk. Zorg voor een unieke insteek.
Als vervolg kun je ook denken aan een werkboek, een tweede druk met een update of…. schrijf je volgende boek!
Samen met mij aan de slag met je boekpromotie?
Kun je hulp gebruiken bij de boekmarketing? Ik help je er graag bij.
Wil je ook een boek schrijven? Meld je dan aan voor mijn gratis online training Start met je boek!
[…] na over je boekpromotie. Waar ga je promoten en hoe ga je ideale lezers bereiken? Denk ook aan de vier fasen die daarbij […]