10 tips voor je boekfeestje

Boekpresentatie Met je smartphone het bos inLaatst vroeg een klant aan mij: “Wat is nu het nut van een boekpresentatie? De uitgever is niet enthousiast, want er komt toch geen pers, en de gasten verwachten dat ze de boeken gratis krijgen.” Ik was even stil en dat gebeurt niet zo vaak. Geen boekpresentatie? Waarom zou je dat doen?


Je boekpresentatie

Ik zou altijd voor een boekpresentatie gaan. Je hebt zo hard gewerkt en je verdient een feestje. Gaat het je geld opleveren? Nee. Wel aandacht. En foto’s of video’s voor op je site en social media. Het is een onderdeel van je boekpromotie. En het belangrijkste is, het is leuk.

Ik heb 1 klant die alle aanwezigen een boek gaf. Zijn boek was ook bedoeld als promotie voor zijn bedrijf. Maar in de meeste gevallen krijgen bijvoorbeeld alleen de mensen die zijn geïnterviewd of degene die het voorwoord heeft geschreven, of een compagnon een boek.

Om de verwachtingen goed te managen, kun je in de uitnodiging zetten dat de aanwezigen een (gesigneerd) boek kunnen kopen. En bepaal zelf vooraf wie een boek krijgen. Uiteraard ga je je boeken ter plekke signeren.  Maar ik heb nog veel meer tips. En krijg je al stress bij het idee? Dan doe je het natuurlijk niet of je organiseert een online boekpresentatie via webinar software of een Facebook live, of allebei.

10 tips voor je boekfeestje

  1. Bepaal vooraf je doel
    Wat is jouw doel? Maak je er een boekfeestje van? Wil je boeken verkopen? Heb je materiaal (foto’s en video) nodig voor social media of je website, hoop je dat de pers komt? Dit heeft allemaal invloed op de inhoud en je budget. Bepaal dit daarom vooraf.
  2. Bepaal je budget
    Een boekpresentatie kun je zo duur maken als je wilt. Huur een mooie zaal, schenk champagne en deel luxe hapjes uit en geef iedereen je boek cadeau. Of ga naar de plaatselijke boekhandel of het buurthuis en regel koffie en thee met een taartje. De aanwezigen kunnen je boek kopen. Wat past bij jou, je onderwerp en je ideale lezer? Mijn klant Ingrid Smit (boek: De kracht van diabetes) koos voor een ruimte in het ziekenhuis van Groningen, zodat haar arts ook aanwezig kon zijn. Wat past bij jouw boek?
  3. Start op tijd met de promotie
    Je hebt vast nu al een mooie gastenlijst voor je boekpresentatie. Mijn tip: Wacht niet te lang met het versturen van de uitnodigingen. Wil je ook de plaatselijke media op bezoek? Meld de boekpresentatie dan in je persbericht. Maar houd er wel rekening mee dat in de meeste gevallen een boekpresentatie geen nieuwswaarde heeft voor een journalist.
  4. Geef waarde
    Ga je alleen een verhaal over je boek houden of maak je er iets meer van? Geef een korte workshop over je onderwerp tijdens je boekpresentatie en laat de aanwezigen het zelf ervaren. Schrijf je fictie? Lees een hoofdstuk voor.
  5. Wees origineel
    Er zijn draaiboeken voor boekpresentaties. Dat is heel handig als naslagwerk, maar wat past bij jou? Er zijn geen regels. Misschien past een boekpresentatie op het strand bij jouw onderwerp. Of geef je liever een lezing tijdens een beurs of evenement. Waar komen jij en je boek het beste tot hun recht?
  6. Maak er een workshop van
    Een andere optie is om je boekpresentatie te koppelen aan een workshop/programma over je onderwerp. De deelnemers betalen dan voor de training en ontvangen jouw boek erbij. Je geeft ze dan niet alleen informatie, maar laat ze het ook toepassen.
  7. Eerste exemplaar
    Je eerste exemplaar is bijzonder. Geef je die aan je partner, een familielid of je beste vriend(in)? Als schrijfcoach heb ik ook al verschillende keren het eerste exemplaar in ontvangst mogen nemen. Aan wie ga jij je boek geven? Maak hier ruimte voor tijdens je boekpresentatie.
  8. Bijzondere gast
    Mijn klant Reina Janssen sprak de burgemeester van Zeewolde in de supermarkt aan en vroeg hem als speciale gast voor haar boekpresentatie. Een andere klant nodigde Bas van der Goor uit (oud olympisch volleybalspeler). Wie heeft een link met jouw locatie of onderwerp? Misschien degene die het voorwoord van je boek schreef, of een recensie op je achterflap? Een actueel onderwerp, een bijzondere locatie of een prominente gast geeft meer kans op de aanwezigheid van de pers.
  9. Doe het samen
    Wat denk je van een boekenfeestje met andere auteurs? Zeker als de onderwerpen op elkaar aansluiten heeft dit meerwaarde en je deelt de kosten. Zo trek je meer publiek aan en als iedere auteur mensen uitnodigt via een nieuwsbrief en social media, bereik je veel meer mensen en maak je reclame voor elkaar. Want natuurlijk komt niet iedereen, maar misschien bestellen ze wel jouw boek.
  10. Cadeautjes
    Denk ook aan cadeautjes. Zoals boekenleggers, ansichtkaarten en een boek of bloemen voor de mensen die hebben meegewerkt aan je boek. En neem je visitekaartjes mee. Want een boek is het begin, meer klanten vaak het gevolg.

P.S. Wanneer is jouw boekpresentatie en hoe ga je die inrichten? Ik lees het graag onder dit blog.