‘Boekmarketing is een ondergeschoven kindje.’
Dit is de stelling van Jolanda Pikkaart – dé kleurrijke schrijfcoach en Marelle Boersma, auteur van meerdere thrillers waaronder bestsellers. Met hart voor hun werk èn de toekomst vinden ze hun uitdaging in het delen van hun kennis en het op weg helpen van debutanten. Prachtige cursussen zijn het resultaat.
Zet je in
Eén ding werd als snel duidelijk op deze eerste boekmarketingdag. Vooral de auteur zal zich moeten inzetten voor een goede boekmarketing. Het contact leggen met boekhandelaren voor signeersessies, het organiseren van lezingen en het vindbaar zijn voor potentiële lezers: allemaal de taak van de auteur. Wie dacht met het zetten van de laatste punt in zijn manuscript klaar te zijn, komt er bedrogen uit als hij wil dat zijn boek gelezen wordt.
Leerpunten genoeg dus, op deze cursusdag. Maar er is meer. Naast een fijne locatie en een goede lunch, is het mogelijk in gesprek te gaan met verschillende experts op gebied van boekmarketing. Denk aan experts in auteursbranding, videomarketing of publiciteit. Deze experts geven workshops waarin alle ruimte is om je vragen te stellen.
Een concreet plan
Naast veel inspiratie en nieuwe kennis, nam ik ook een heel concreet plan mee naar huis na deze dag. De les dat een website onontbeerlijk is voor een auteur, heb ik goed in mijn oren geknoopt. Meteen de volgende dag ben ik begonnen met het maken daarvan. Regelmatig vinden mensen mij via deze site of verwijs ik ernaar als mensen meer informatie willen. Een heel mooi resultaat van deze goede, gezellige enthousiasmerende dag voor auteurs die zichzelf serieus nemen.
Mascha Gesthuizen | Auteur van Halverwege het einde