Boekmarketingdag: Zet je boek in de schijnwerpers!

Hét unieke moment om meer te leren over het promoten van je boek en om in contact te komen met experts.

Een hele dag over het promoten van je boek!

Hoe breng je jouw boek onder de aandacht van de lezer?

Boekmarketing is een ondergeschoven kindje. Veel auteurs richten hun aandacht vooral op het schrijven. Dat is natuurlijk de basis, maar als je je boek niet verkoopt, leest niemand het.

Boekpromotie, dat doet de uitgever toch?
Vergis je niet, het merendeel van de boekpromotie komt bij jou terecht. Uitgevers hebben vaak maar een beperkt budget en investeren in auteurs die nu al bestsellers leveren is veiliger. Daarnaast ben jij de auteur, jij bent degene die straks op de radio is of in een tijdschrift staat. En als je wacht tot vlak voor je boek, dan ben je te laat. Dus start vandaag nog…

Geef je je boek in eigen beheer uit?
Dan is de boekmarketing in het geheel jouw pakkie aan. En ook al huur je een marketingexpert in, jij blijft de auteur. Dus laten we aan de slag gaan.

Jouw boek verdient de schijnwerpers en de weg naar je lezers.

Waarom weet ik dat dit werkt?

Mijn boek ‘Met je smartphone het bos in’ kreeg veel media-aandacht omdat ik voor de juiste acties koos. Er stonden twee pagina’s in Trouw Groen, Ik was op de radio bij o.a. Vroege Vogels, KRO Hemelbestormers en Hotel Kooij. Daarvoor was ik ook al een keer bij Koffietijd op tv en werd ik geïnterviewd door Daphne Deckers. Natuurlijk is mijn perslijst langer dan dit.

Voor de Boekplanner - 52 weken focus op je boek, zijn we al een tijdje bezig met de boekpromotie.

En Marelle Boersma heeft al verschillende bestsellers op haar naam staan.

Boekmarketing is werken.

Dit ben jij:

  • Je schrijft fictie
  • Of non-fictie
  • Misschien een levensverhaal
  • Of een managementboek
  • Misschien ben je net begonnen
  • Of is je boek al verschenen
  • Boekmarketing is je volgende stap

Goed nieuws!

Wij gaan je helpen op 14 juni 2018!

Wat gaan we doen?

Het is een hele dag van 10:00 (inloop 9:30) tot 17.00, met:

  • diverse workshops over promotie en marketing van jouw boek
  • plenaire vragenronde met experts op (boek)marketinggebied
  • in kleine groepen om de tafel met 3 experts naar keuze
  • plenaire netwerkbijeenkomst met alle experts

Binnenkort maken we de experts bekend. Het zijn mensen die hun sporen hebben verdiend op het gebied van media-aandacht, marketing, bloggen, video, auteursbranding. Experts dus die precies weten wat werkt.

Deze inspirerende boekmarketingdag organiseren wij in het conferentiecentrum WICC in Wageningen.

Het is tijd voor de marketing van je boek!

Deze boekmarketingdag op 14 juni is inclusief:

  • Diverse workshops over promotie en marketing van jouw boek
  • Plenaire vragenronde met experts op (boek)marketinggebied
  • In kleine groepen om de tafel met 3 experts naar keuze
  • Plenaire netwerkbijeenkomst met alle experts
  • Incl. koffie/thee en uitgebreide lunch

14 juni Boekmarketingdag = €179 excl. btw

Meld je snel aan, er is veel belangstelling.

Ik ben er bij!

Klaar om te starten?

Wie zijn de experts?

Antoinette Kalkman Antoinette Kalkman, Antoinetteschrijft

Haar tip voor je auteursbranding is:

Blijf jezelf. Ga geen dingen doen of zeggen die je andere schrijvers ziet doen en wat succesvol uitpakt. Als het niet bij jou past, prikt het publiek er doorheen en keert het tegen je. Wees authentiek, je bent namelijk zelf al mooi en inspirerend genoeg om als voorbeeld te dienen.

Wie is Antoinette?
Antoinette is zakenvrouw, moeder, schrijver en marketeer. In willekeurige volgorde want in een scherpe scheiding van werk en privé gelooft ze niet zo erg. De afgelopen twintig jaar heeft Antoinette meerdere bedrijven opgebouwd en van een gezicht en identiteit voorzien.

Ook als schrijver is het belangrijk om je als merk neer te zetten. Het werk als schrijver eindigt niet bij het zetten van de laatste punt in een manuscript. Je bent verantwoordelijk voor de marketing en publiciteit rondom je boek. Lezers willen zich graag identificeren met de auteur of willen tenminste weten wie er achter het verhaal schuilt. Jezelf neerzetten als merk is niet eng of ingewikkeld. Je hoeft alleen maar jezelf te laten zien.

Ze realiseerde in 2014 een vurige wens een boek te schrijven dat een van haar bedrijven in eigen beheer uitgaf ter ere van het tienjarig bestaan. Van Schuld & boete verscheen binnen twee maanden een tweede druk en het is binnen de financiële branche een opvallend boek waaruit nog vaak geciteerd wordt.

Daarnaast wordt Antoinette regelmatig gevraagd als columnist en begeeft ze zich af en toe op podia waar ze voordrachten geeft over diverse onderwerpen vanuit haar ervaring om mensen of bedrijven verdere te helpen in hun ontwikkeling:

Aletta Armee Aletta Armee, Armeedesign

Haar tip voor je video-marketing is:

Jij bent helemaal voor video, maar hebt niet genoeg budget om je volledige video-marketing uit te besteden? Investeer dan toch in een goede boektrailer, die alle highlights van jouw boek samenvat. Een boektrailer, die jouw ideale lezer, tot actie aanspoort en die van jouw boeklancering een succes maakt.

Wie is Aletta Armee?
Aletta is video-expert met een twist. Zij is in staat om van ieder verhaal een visueel beeld te maken. Met haar programma “Succesvolle boeklancering met video-marketing” helpt ze schrijvers meer uit hun boekverkoop te halen.

“Gaandeweg heb ik mij ontwikkeld als een goede fotograaf met oog voor detail. Ik vind het heerlijk om mensen te fotograferen, zonder ze te laten poseren. Stiekem, als ze even opkijken en daarbij het beste van zichzelf laten zien. Ook bij video laat ik je geen rol aannemen, dus je kunt lekker jezelf zijn.

Het leukste aan video’s maken vind ik dat je eerst al het materiaal filmt en daarna met het monteren lekker kunt puzzelen. Zo fijn als het verhaal aan het eind klopt. Ik kijk graag films en series en let erop hoe ze zijn gemaakt. Daar kan ik enorm van genieten. En ik ben een boekenverslinder, met een liefde voor crime. Bij alles wat ik vastleg op video, pak ik de verhaallijn en breng ik de boodschap zo duidelijk mogelijk in beeld.”


Op haar YouTube kanaal deelt ze tips over videomarketing.


Linda Graanoogst Linda Graanoogst, Met gemak in het nieuws

Haar tip als publiciteitsexpert:

Wanneer jij aan jouw boek werkt, kun je daar helemaal in opgaan. Maak echter wel een planning voor jouw boeklancering. Je kunt al ver voordat jouw boek uit komt, aandacht vragen voor het onderwerp waar jij over schrijft. Dus schrijf alvast die journalisten aan, die voor jouw boek, doelgroep & lezers interessant zijn.

Wie is Linda Graanoogst?
“Jarenlang heb ik als journalist gewerkt en interviewde ik naast burgemeesters, Tweede Kamerleden, topsporters en bekende artiesten ook honderden ondernemers. Ik heb meer dan 4.000 persberichten geschreven, telkens op basis van interviews. Ik heb experts een podium gegeven en hun bedrijf zien groeien. Dat doe ik nog altijd, met veel liefde, passie en plezier bovendien. Alleen nu als publiciteitsexpert. Ik help ambitieuze experts met gemak in het nieuws te komen; en wel die deskundigen die - net als ik - de wereld beter, mooier en gezonder willen maken. Zo draag ik bij aan een betere wereld.

Publicaties doen veel voor jouw geloofwaardigheid en zichtbaarheid. Toen ik in 2011 zelf een opiniestuk schreef en die publicatie binnen twee weken 1.400 keer via social media organisch gedeeld werd, groeide mijn naamsbekendheid explosief. Dankzij dat opiniestuk stond mijn telefoon roodgloeiend en kreeg ik verzoeken voor nieuwe opdrachten, joint ventures en gingen er deuren voor mij open die voorheen gesloten bleven. Mijn netwerk breidde zich snel uit en zakelijk ging het me voor de wind. Ik had mezelf weten te profileren, positief weten te positioneren en daarmee de handtekening voor mijn bedrijf gezet. Mensen wisten mij te vinden en tot op de dag van vandaag werken dit opiniestuk en alle andere publicaties nog altijd in mijn voordeel. Deze positieve ervaringen wens ik ook voor mijn klanten, om zo samen de wereld mooier te maken.”

“Wanneer jij in de krant, op tv of radio komt, vergroot je in 1 klap je naamsbekendheid. Daarmee veranker je jouw geloofwaardigheid in de media. Ik begeleid jou daarom graag zodat je met gemak in het nieuws komt!”

Denise Hulst Denise Hulst, Denisehulst

Haar tip gaat over je ambassadeurs
Maak een overzicht van de plekken waar je je lezers en ambassadeurs kunt vinden. Leg de relatie lang voordat je boek verschijnt. Beschouw dit als een zaaiperiode en neem daar ruim de tijd voor. Tegen de tijd dat je boek gaat verschijnen, kun je gaan oogsten.

Wie is Denise? 
Denise is al 21 jaar ondernemer, zakelijk auteurscoach, bestseller auteur van 11 non-fictieboeken, moeder en partner. Haar boeken zijn uitgegeven bij grote uitgeverijen en zij heeft een grote kennis en ervaring op het gebied van ondernemerschap, internet – en boekmarketing. Zij weet als geen ander wat je als auteur zelf kunt doen om van je boek een succes te maken.
De afgelopen 20 jaar heeft Denise meerdere bedrijven opgericht en een jaar geleden heeft zij haar trainingsbureau verkocht.  Zij begeleidt ambitieuze auteurs die uitgegeven worden bij grote uitgeverijen zoals Balans, Nieuw Amsterdam en NieuweZijds en ambitieuze auteurs die hun boek in eigen beheer hebben uitgegeven en die een succes willen maken van hun schrijverschap. Zij helpt auteurs bij het ontwikkelen van ondernemerschap en slimme verdienmodellen rond hun boek, het bouwen van een stevig auteursplatform en het verkopen van meer boeken.

‘Ook als je bij een uitgever uitgegeven wordt moet je een hoop zelf doen als je succesvol wilt zijn. Je uitgever kan niet alles en je zult ‘achter je boek en achter je bureau vandaan’ moeten komen als je serieus boeken wilt verkopen en een inkomen wilt genereren rond je boek. Daar moet je niet mee beginnen in de week waarin je boek verschijnt. Het bouwen van een succesvol auteursplatform dat het fundament is onder jouw succesvolle schrijversbestaan, vraagt tijd en energie. Maar als je dat gerealiseerd hebt, dan heb je een blijvende bodem waarop je kunt bouwen, leunen en steunen zolang je schrijft waardoor je een inkomen genereert en dus van je boeken kunt leven.
Zichtbaarheid, ondernemerschap, het bouwen van een grote schare fans die staat te trappelen wanneer je volgende boek verschijnt, zijn de navelstreng naar je succes als auteur. En dat kun je zelf realiseren. Je moet alleen wel weten hoe.’

Denise is aan haar 12e boek bezig: De ABC formule: hoe je meer boeken verkoopt. Na de zomer verschijnt haar boek.

Wie zijn wij?

Marelle Boersma

Marelle Boersma:

Er zijn inmiddels al meer dan tien boeken verschenen die diverse prijzen hebben gewonnen, waaronder de bestsellers Ik volg je en Vals Alarm waarvan ruim 100.000 exemplaren zijn verkocht. Ik schrijf over actuele misstanden, vaak gebaseerd op waargebeurde verhalen. Op dit moment schrijf ik aan een serie Ik vertrek-thrillers, waarvan de eerste – Chateau de Provence – in februari 2018 verschenen is.

Als schrijfdocent streef ik er altijd naar om het beste in je naar boven te halen. Mijn missie is de schrijftechniek toepasbaar maken op jouw boek.
Diverse cursisten zijn daardoor inmiddels gedebuteerd, zowel met thrillers, kinderboeken en autobiografische romans als met expertboeken.

Ik geef diverse schrijftrainingen; mijn schrijfweekenden in Nederland én de verschillende schrijfweken in de Algarve zijn erg populair vanwege de combinatie van mijn eigen schrijfervaring met gedegen kennis van de schrijftechniek. Mijn schrijfonderwijs is officieel geregistreerd bij het crkbo (centrale registratie kort beroeps onderwijs).

Jolanda Pikkaart dé kleurrijke schrijfcoach boek schrijven, boekpromotie en mindset

Jolanda Pikkaart:

Ik ben dé kleurrijke schrijfcoach en auteur van 3 boeken, waarvan 2 voor schrijvers. Ik help ondernemers bij het schrijven en promoten van een boek, zodat je boek en je business elkaar versterken. Als kleurrijke schrijfcoach neem ik je bij de hand en help je bij alle hobbels. Of het nu gaat over je teksten, je mindset, de publicatie of je boekpromotie. Ik combineer schrijven, mindset en boekpromotie, zodat je boek en je business elkaar versterken.

Mijn klanten schrijven vooral non-fictieboeken of levensverhalen, maar ook fictie. Er zijn al verschillende boeken gepubliceerd. Zowel managementboeken als levensverhalen. Ik begeleid ook de stap naar een uitgever of uitgeven in eigen beheer. Daarnaast help ik mijn klanten met boekmarketing. Van boekidee tot de boekpresentatie, ik zorg ervoor dat je je deadline haalt.

Het is tijd voor je boek!

Reacties op de uitgeversdag (vergelijkbare opzet):

"Het was een fantastische dag.

Ik heb veel geleerd onder andere over de verschillende soorten uitgeverijen, hoe maak je een bookproposal en hoe werk je aan promotie. Aan de acht experts die aanwezig waren, kon ik al mijn prangende vragen stellen.

Ik weet nu veel beter hoe ik mijn boek wil uitgeven en welke uitgeverij er bij mij en mijn boek past."

Sandra Lakebrink
Sandra Lakebrink Auteur 'Briard, een maatje voor het leven!'

"Bij mijn aanmelding voor de Uitgeversdag twijfelde ik of deze niet te vroeg kwam. Ik sta nog aan het begin en ben nog volop bezig met het uitwerken van mijn ideeën. Over promotie en uitgevers had ik nog nauwelijks nagedacht. Nu weet ik dat het moment niks uitmaakt. Ik heb nuttige informatie gekregen uit de workshops van Jolanda en Marelle en contact gelegd met andere auteurs, experts en uitgevers. Ik kijk met veel plezier terug op een geslaagde uitgeversdag."

Rinske Oenema
Rinske Oenema Auteur

"De uitgeversdag van Marelle Boersma en Jolanda Pikkaart op 14 november was voor mij als beginnend auteur bijzonder boeiend en leerzaam.

De dag vloog voorbij, ik heb essentiële dingen geleerd om met succes een boek te kunnen uitgeven, en ik heb afspraken kunnen maken met diverse uitgevers. Een superdag!"

Maarten van Andel
Maarten van Andel Auteur 'An Inconvenient Sequel'

"Ik heb zo veel geleerd en nieuwe inzichten gekregen met het boekproposal, de achterflap en de boekpitch.

Ik heb genoten van de unieke kans om echt contact te leggen met verschillende uitgevers. Dit heeft geresulteerd in een afspraak.

Dank Marelle Boersma en Jolanda Pikkaart voor het organiseren van deze inspirerende uitgeversdag."

Marijke Witman
Marijke Witman auteur van het boek 'Opa en Sophie'

14 juni Boekmarketingdag = €179 excl. btw

Meld je snel aan, er is veel belangstelling.

Ik ben er bij!

 

Marelle Boersma & Jolanda Pikkaart