Op de uitgeversdag vond ik de uitgever van mijn boek.
Een uitgeversdag. Wat heb je dáár nou aan?
Augustus 2017. Daar zat ik dan. Met een half manuscript en mijn handen in het haar. Wilde het verhaal waar ik al veel te lang mee worstelde het ooit nog tot een heus boek schoppen, dan moest er hoognodig iets gebeuren! Maar wat?
Surfend op het internet, op zoek naar ik wist zelf niet wat, stuitte ik op de aankondiging van een uitgeversdag. Schrijfcoach Jolanda Pikkaart en thrillerauteur Marelle Boersma bundelden hun expertise en organiseerden op 14 november 2017 een uitgeversdag. Het doel van deze dag zou zijn, zo werd beschreven, auteurs te helpen hun manuscript op de juiste manier aan de man te brengen. Dat zouden de dames niet alleen proberen te verwezenlijken door het geven van diverse workshops, er zouden die dag ook een aantal experts – waaronder enkele uitgevers – aanwezig zijn om hun verhaal te vertellen.
Een goed idee
Het klonk als een goed idee, die uitgeversdag. Een perfecte stok achter de deur die me niet alleen tot schrijven zou dwingen, maar me ook nog eens op weg kon helpen in de zoektocht naar een uitgever. Dus ik meldde me aan. En ik schreef, want zonder manuscript zou de hele uitgeversdag weggegooid geld zijn. Maar het hielp! Naarmate 14 november naderde, vorderde mijn thriller to be, en op de dag zelf reed ik zowaar met een verwachtingsvol gevoel naar Baarn, waar de uitgeversdag zou plaatsvinden.
We werden ontvangen met koffie en thee, waarna met het programma werd gestart. Jolanda en Marelle vertelden afwisselend over de onderwerpen van die dag, en aan het eind van de ochtend wist ik een heleboel meer over (onder andere) de verschillen tussen de diverse manieren van uitgeven en de opbouw van een goede bookproposal, die onontbeerlijk is als je een uitgever ervan wil overtuigen dat je manuscript de moeite van het uitgeven waard is.
De ochtend vloog voorbij, en na een gezellige lunch werd het programma hervat. Deze keer werden we geacht zelf aan de slag te gaan: we kregen de opdracht om een ultrakorte boekpitch te schrijven om ons eigen boek te promoten. Dat klinkt eenvoudig, maar dat was het beslist niet! In kleine groepjes gingen we aan de slag, Jolanda en Marelle liepen rond en gaven her en der tips. Er werd heel wat afgelachen, maar uiteindelijk had iedereen zijn pitch af. Een aantal deelnemers werd naar voren gevraagd om te pitchen; aan de hand van hun voordrachten voorzagen Jolanda en Marelle ons nog van een aantal do’s en don’ts. Voelde ik me aanvankelijk nog beschroomd, uiteindelijk vond ik het jammer dat ik niet zelf aan de beurt kwam om te pitchen. Ik begon de smaak te pakken te krijgen!
Netwerken met uitgevers
Na het pitchen was het de beurt aan de experts om iets over zichzelf en met name hun vak te vertellen. Terwijl de sprekers aan het woord waren, googelde ik zo onopvallend mogelijk de aanwezige uitgevers. Wie van hen zou geïnteresseerd kunnen zijn in mijn manuscript? Aan het eind van de middag tijdens de afsluitende borrel zou er gelegenheid zijn om contacten te leggen, die kans wilde ik benutten. En dat deed ik. Ik sprak met twee uitgevers, wisselde visitekaartjes uit en ging met een voldaan gevoel naar huis. Wat er verder ook zou gebeuren, ik had veel geleerd én een enorme dosis energie opgedaan. Een geslaagde dag!
Ik heb een uitgever
En toen kreeg ik een week later een berichtje van Marcel Roozeboom van Futuro Uitgevers, of mijn manuscript al af was? Daarna ging alles razendsnel.
Augustus 2018. Daar zat ik dan. Of beter gezegd, daar stond ik dan. Als stralend middelpunt op de super gezellige en drukbezochte presentatie van mijn thriller Schaduwen. (Bijna) exact een jaar na mijn aanmelding voor de uitgeversdag.
Dus, zo’n uitgeversdag… ik zeg doen!