Gebruik-je-pen-als-stem-700x400

Jij hebt een mooi verhaal. Een verhaal dat de lezers gaat raken, waarmee je je kennis gaat delen met heel veel mensen. Jouw boodschap helpt zo anderen weer een stapje verder in hun proces. Alleen, hoe krijg je die stem nu via je pen op papier?

Als de telefoon gaat en een klant heeft een vraag, dan vertel je enthousiast over jouw vakgebied. Zodra je een training geeft weet je, na een beetje voorbereiding, je passie over te brengen op je publiek. Wat nu als je die passie niet wilt delen via je stem, maar via je pen? Waar begin je dan? Want voor je het weet kijk je naar een formeel en afstandelijk verhaal, wat echt niemand wil lezen. Hoe krijg je die stem uit je hoofd nu via je pen op papier?

Praat tegen je ideale lezer
Voor wie schrijf jij je boek of je blogs? Kies jouw ideale lezer. Maak hem of haar zo specifiek mogelijk. Schrijf je boek over ‘mama-management’ voor Marjet van 42. Ze is alleenstaande moeder van 3 jongens en runt daarnaast een winkel met vintagekleding. En wie is jóuw ideale lezer? Bedenk er een persoon bij. Denk aan geslacht, leeftijd, uiterlijk, hobby’s en werk. Maak verbinding.

Leg de structuur vast
Je volgende stap is de structuur vastleggen. Schrijf je een boek? Bepaal dan eerst het onderwerp per hoofdstuk. Kijk daarna naar alle onderdelen die een hoofdstuk vormen. Dit kost je een hoop tijd, maar scheelt je heel veel herschrijfwerk. Ook als je een blog schrijft is het handig om eerst de structuur te schetsen. Een mindmap maken is ook een goede optie hiervoor.

Verplaats je in je klant
Het is zó eenvoudig om je kennis te delen. Je vertelt gewoon jouw verhaal, in jouw volgorde. Alleen, het gaat dus niet over jou. Het gaat om je ideale lezer of klant. En die heeft een probleem of een vraag. Welk antwoord of welke oplossing heb jij te bieden? Verplaats je in de lezer: wat is de logische volgende stap?

Schrijf vanuit je hart
Jij bent expert, maar je bent natuurlijk niet de enige. Uniek ben je wel! Laat dat zien. Blijf jezelf. Sluit voor je gaat schrijven even je ogen. Luister naar je hart. Wat vertelt jouw hart? Misschien zegt jouw verstand, dat je beter een ander onderwerp kunt kiezen, of dat het niet zakelijk genoeg is. Volg je gevoel. Want daarom leest jouw ideale lezer jouw boek of blogs. Om wie jij bent, om jouw passie. Laat die eigenheid ook doorsijpelen in je tekst. Want deze klant kiest jou!

Wat zegt jouw hart?

Hulp nodig?

Schrijf jij een boek en heb je hulp nodig? Als schrijfcoach help ik je bij het hele schrijfproces en bij de boekpromotie.