Je bent een succesvol bloSchrijf een boekgger en weet hoe jij je blog goed inzet voor je onderneming. Alleen, je bent nu wel toe aan de volgende stap: je gaat een boek schrijven over je expertise! Want dan kunnen ze niet meer om je heen.

Zo langzamerhand weet je wel hoe je succesvol moet bloggen. En het is je ook duidelijk waarom je dat doet.

Je:

  • deelt je kennis
  • doet aan branding
  • hebt meer bezoekers op je site
  • scoort hoger in Google
  • creëert zo een vaste lezersgroep

Oftewel je blogt je richting succes! Maar er is meer, veel meer. Want jij bent die expert, en zo wil je je ook laten zien aan de wereld. En die concurrent, die altijd voldoende werk heeft en het dubbele van jouw prijzen vraagt, wat doe die beter dan jij? Ik zal je de truc vertellen: schrijf een boek! Zo zorg je voor meer expertstatus.

Waarom een boek schrijven je nog succesvoller maakt?
Ondernemers met een boek op hun naam zijn het erover eens: een boek schrijven levert je extra omzet op, meer klanten en de vrijheid om zelf te kiezen wanneer je werkt en met wie. Dat wil jij ook natuurlijk, maar waar begin je?

Stap 1: wat is jouw onderwerp?
Je blogt al, dus waarschijnlijk weet je wel waar jouw boek over gaat. Twijfel je nog? Kijk in je inbox. Welke vragen krijg je van je klanten en wat voor reacties krijg je op je blogs? Wat is de vraag of het probleem van jouw klant? En wat is jouw antwoord of oplossing? Is dit een mooi thema voor jouw boek? Kom je er niet uit? Vraag het je klanten. Bel je toptienlijstje af en vraag waar zij een boek over willen lezen. Of stuur een enquête naar een mailinglijst of deel hem via social media, en geef 5 boeken weg. Zo leer je meteen nog meer over je (potentiële) klanten.

Stap 2: wie is jouw ideale lezer?
Waarschijnlijk heb je al een mooi profiel van de lezers van je blog. Zo niet, begin daar dan eerst mee. Wie is jouw ideale lezer? Wees heel specifiek, en maak er een echt persoon van. Maak een mindmap of een moodboard en hang dit in het zicht.

Stap 3: hoe maak je tijd vrij?
Een boek schrijven start met de beslissing nemen en commitment geven. Natuurlijk zijn er altijd andere zaken die aandacht vragen. Maar jij maakt de keuze. Heb je die keuze gemaakt? Neem dan meteen de eerste stap en plan elke dag een schrijfmoment in, al is het maar een kwartier.

Stap 4: hoe zorg je voor focus?
Laat jij je afleiden tijdens het schrijven? Meteen reageren als er een whatsapp binnen komt, even Facebook checken… Het is allemaal erg verleidelijk natuurlijk. Alleen: als je dat boek wilt publiceren, kun je je beter even afzonderen. Zet je telefoon uit en sluit social media af. Zet een timer en ga schrijven.

Stap 5: van blog naar boek?
Hoe kom je nu van je blog tot een boek? Vergeet niet, je hebt al heel veel geschreven. Kun je al die blogs zomaar 1 op 1 overnemen in je boek.? Nee, waarschijnlijk niet. Bundel je blogs per onderwerp en haal dubbele informatie eruit. Wat mis je nog? En kun je nu de blogs aan elkaar schrijven zodat het echt een boek wordt?

Maak een plan
Kom je er niet uit? Dan gaat de Boekplanner je helpen.

 

Over welk onderwerp zou jij graag nog een boek willen schrijven? Laat het mij hieronder via een reactie weten.