Als Auteur en schrijfcoach werk ik meestal in Word. Net als veel redacteuren en uitgevers. Dat gaat prima tot ik veel wijzig in de volgorde en dat gebeurt natuurlijk regelmatig. Laten we dan ook maar niet hebben over de inhoudsopgave, want daar in wijzigen had ik wel opgegeven.
Gelukkig schreef een klant van mij een heel praktisch boek over Word en zij herkende meteen mijn probleem. Dus vroeg ik Joyce Dunnewold om een blog hierover te schrijven, zodat iedere auteur in de toekomst weet hoe je Word inzet voor je boek.
Zet Word in voor je boek
Joyce Dunnewold
Schrijf jij je boek in Microsoft Word? Dan heb ik een aantal functies die je hier enorm bij gaan helpen. Dit weet ik uit eigen ervaring. Mijn boek gaat over Microsoft Office en ik gebruik het in dit artikel als voorbeeld.
Je boek bestaat waarschijnlijk uit verschillende hoofdstukken en paragrafen. Het is fijn als je hier direct inzicht in hebt én eventueel ook de volgorde heel eenvoudig kunt wijzigen, zonder dat Word de hele opmaak door elkaar gooit. Bijkomend voordeel is dat het invoegen van een inhoudsopgave kinderspel is na het toepassen van deze werkwijze. Fijn: dit werkt in alle versies van Microsoft Word, dus ook als je in een oudere versie werkt.
Onderdeel 1: werken met Stijlen
Het belangrijkste is dat je met de Stijlen werkt. De Stijlen vind je in Word, op tabblad Start. Alle hoofdstukken krijgen Kop 1, alle paragrafen Kop 2. Je past dit toe door in de naam van je hoofdstuk te staan en te klikken op Kop 1. Het kan zijn dat je Kop 2 nog niet ziet, klik dan op het streepje met het pijltje ernaast.
Vind je de opmaak niet mooi? Klik dan met de rechtermuisknop op Kop 1 en kies voor Wijzigen. Wijzig daar de lettergrootte, het lettertype, de kleur en eventuele andere onderdelen. Klik dan op OK en wijzig eventueel ook de stijl van Kop 2.
Onderdeel 2: Navigatiedeelvenster
Nu het leuke deel: het overzicht.|
Ga hiervoor naar tabblad Beeld en zet een vinkje bij Navigatiedeelvenster. Dit venster komt dan links in beeld.
Wil je toch eerst Afbeeldingen in je document en daarna pas Werken met Stijlen? Dan pak je dat onderdeel in het Navigatiedeelvenster vast met je linkermuisknop en sleep je het naar de nieuwe plek. De tekst verplaatst in het document ook naar de juiste plek. Extra fijn: heb je afbeeldingen in je tekst, verplaatsen deze ook automatisch mee.
Onderdeel 3: Inhoudsopgave
Is je hele boek klaar? Dan wil je vast een inhoudsopgave toevoegen. Zorg ervoor dat je op de juiste plek in je document staat. Klik vervolgens op tabblad Verwijzing, op Inhoudsopgave en kies uit een van de twee automatische inhoudsopgaves. Let op: dit werkt alleen als je Stijlen hebt toegepast.
Breng je wijzigingen aan in je boek? Klik dan met de rechtermuisknop in de inhoudsopgave en kies voor “Veld bijwerken…”. Vervolgens krijg je de keuze tussen het geheel bijwerken en alleen de paginanummers.
Een praktisch boek over Word
Ik weet hoe fijn deze opties zijn als je met grote documenten werkt en een boek is zeker een groot document. In dit artikel geef ik de algemene werkwijze. Er is nog veel meer over te vertellen. Dat heb ik ook gedaan: in mijn boek. 😉
In dit boek geef ik veel tips, niet alleen over Microsoft Word, maar over Microsoft Office in het geheel. Wil jij ook handiger werken in Microsoft Office en veel tijd besparen & frustratie voorkomen? Bestel mijn boek: Help, zo wordt het nog leuk ook!
Joyce Dunnewold
P.S. Wil jij ook een boek schrijven? Schaf dan ook de Boekplanner aan.
Interessant! En stel dat je ‘stijlen’ gebruikt – dan heb je overzicht denk ik? De uitgeverij print dit niet zo?
nee, de meeste uitgeverijen gebruiken indesign