Waarom start je met je achterflap?

Achterflap boek Zorg dat jouw boek er wel komt

Waarom? Omdat de achterflaptekst jou na laat denken over de kern van je boek. En het is de start van je boekpromotie.

  1. De kern van je boek.

    Als je begint met het schrijven van een boek, is het vaak lastig om je onderwerp af te bakenen en niet alles op te willen schrijven. Als je de kern van je boek weet, heb je houvast voor je schrijfproces. Lukt het je niet om de kern van je boek op een achterflap vast te leggen, dan ben je nog niet klaar met je voorbereiding. Want hoe kun je een boek schrijven als je de kern niet weet? Wacht dan met schrijven en scherp je boekidee aan. Zorg dat je weet wat je gaat schrijven, voor wie en wat het lezersresultaat is. Ik denk graag met je mee tijdens een gratis boeksessie.

  2. Een promotiemiddel


    Je achterflap is een belangrijk verkoopmiddel van je boek. Waar kijk jij naar als je een boek koopt? Een naam die je herkent, de titel, de cover en de achterflap. Houd dat in je achterhoofd als je je achterflaptekst schrijft. Het enige doel van de achterflap is dat de lezers je boek kopen. Ga ze niet overtuigen van jouw visie of methode. En dat klinkt simpeler dan het is.

Wat is de eerste stap?

Zoek voorbeelden. Lees de achterflapteksten van boeken over jouw onderwerp of in jouw genre. Waarom zou je dit boek wel of juist niet willen lezen? Noteer je bevindingen.

Verleid de lezer

De achterflaptekst schrijf je om de lezer te verleiden om je boek te kopen. Spreek je ideale lezer aan en verleid deze om verder te lezen en je boek te kopen. Hoe doe je dat? Stel een vraag of start met de lezersbelofte. Wat is het resultaat na het lezen van dit boek? Zorg voor herkenning en erkenning bij de lezers. Spreek ze rechtstreeks aan. Of vertel waarom jij dit boek ging schrijven.

Aan de slag

Wil jij een achterflap die verkoopt? Ga dan aan de slag met de 7 stappen naar een verleidelijke achterflaptekst!