je ideale klantDe webteksten op je site en natuurlijk de blogs over je producten of diensten: schrijven doe je al heel lang. Alleen levert het nog zo weinig op. Maar voor wie schrijf je dan? Voor iedereen, of voor je ideale klant of ideale lezer?

Hoe profileer jij je bedrijf of je product? Door te schrijven en je kennis te delen waarschijnlijk. Je wil wervende webteksten schrijven, een boek over je expertise en natuurlijk een nieuwsbrief en een blog. Alleen: waar begin je? Bij het bepalen van je doel en de doelgroep, en nog specifieker je ideale lezer of bezoeker.

Jouw ideale lezer
Voor wie schrijf jij? Vaak krijg ik als reactie: ‘voor iedereen die het wil lezen’, of ‘voor ondernemers’… Alleen, spreken jouw blogs alle ondernemers aan? Of kan het toch veel specifieker misschien? Bepaal eerst voor wie je schrijft. Hoe ziet jouw ideale klant eruit? Wat is zijn probleem of vraag? Welke zoekwoorden gebruikt hij of zij daarbij, en welke sites zijn favoriet? Ga daarna nog een stapje verder. Denk na over geslacht, interesses, opleiding, woonplaats. Verdiep je in je ideale lezer of klant. Luister naar zijn of haar stem, en schrijf alleen voor die ideale lezer, praat tegen hem of haar. Bied de oplossing of het antwoord. En natuurlijk, zo ga je ook lezers of klanten kwijtraken, maar wat je er voor terugkrijgt (en je lezers ook) is zoveel meer. Deze tips werken ook uitstekend bij het schrijven van een zakelijk boek.

Maak contact
Maak contact met je ideale lezer: maak een moodboard of een mindmap. Zo maak je het visueel. Ik gebruik dit moodboard als achtergrond op mijn beeldscherm, maar je kunt het ook op je whiteboard hangen.

Spreek de taal van jouw bezoekers
Je weet nu het probleem of de vraag van jouw ideale klant en de zoekwoorden die hij of zij gebruikt. En welke toon gebruikt jouw klant? Formeel of informeel? Als je die ideale klant persoonlijk spreekt, welke taal gebruik je dan? Schrijf alsof je praat tegen je klant, verplaats je in zijn of haar behoeftes en help met de stappen die leiden tot de oplossing of het antwoord. Bepaal zo je eigen schrijfstijl.

Doel van je tekst
Bepaal ook het doel van iedere tekst. Wil je iets verkopen, of juist informatie geven? Bied altijd eerst iets van waarde aan voor je gaat verkopen. Geef tips of adviezen, deel je kennis via een gratis online training, een ebook of een video. De bezoeker van je site of blog wil eerst jou leren kennen voor hij of zij iets koopt.

Wil je je kennis ook in een boek delen?

Start hier!