Wil je als ondernemer een boek schrijven, doe dat dan omdat je echt waarde wilt delen met de lezers, niet alleen voor de marketing. Maar een boek werkt wel heel goed voor je marketing als je het goed insteekt.
Zichtbaarheid op de juiste manier levert je groei op. Groei van je netwerk en uiteindelijk dus ook van je klanten en je omzet. Maar hoe doe je dat nu met je boek?
16 Tips voor meer zichtbaarheid
- Bepaal eerst je doel. Wat wil je met je boek bereiken? Is dat een groter netwerk, meer media-aandacht of meer klanten? Allemaal mag natuurlijk ook. 😉
- Wees vooral jezelf. Wat past er bij jou, je onderwerp en je ideale lezer? Maak een keuze en bepaal je strategie. Blijf het volhouden, dan komt het resultaat er zeker.
- Verdiep je in je ideale lezer. Wat is het probleem van je lezer/klant en wat is jouw oplossing? Gebruik zijn of haar woorden op je site en in je nieuwsbrief. In je boek heb je dat natuurlijk al gedaan.
- Zorg voor een goede boekpitch, zodat je meteen duidelijk kunt maken waar jouw boek over gaat en waarom iemand het zou moeten kopen.
- Ga naar evenementen of beurzen waar je jouw ideale lezer kunt ontmoeten of organiseer het zelf.
- Ga in verbinding met anderen, dat is netwerken. Ontmoet je je ideale lezer/klant? Ga dan in gesprek. Waar kun jij hem of haar mee helpen?
- Geef waarde. Gedraag je niet als een slechte autoverkoper. Je doel is niet je boek verkopen, maar je netwerk en je zichtbaarheid vergroten.
- Deel op social media. Geef tips over jouw expertise, deel quotes uit je boek, stel vragen aan je lezers of organiseer een winactie.
- Bouw aan je mailinglijst en verzamel fans. Pas als mensen je vertrouwen, kopen ze ook van jou. Een boek is een langdurig visitekaartje. Het verdwijnt niet in een mapje of de prullenmand, maar het blijft op een bureau liggen of staat zichtbaar in een boekenkast.
- Verstuur waardevolle nieuwsbrieven. Vertel over de vorderingen van je boek en deel vooral deel tips en informatie waar de lezers echt nieuwe stappen zetten in hun zakelijke of persoonlijke succes. Stel ook vragen aan je lezers of geef iets extra’s: een extra stappenplan of checklist. Beloon je trouwe fans.
- Koppel een weggever aan je boek. Denk aan een e-book met tips, een werkboek, een stappenplan, een checklist of een gratis online training. Zo geef je extra waarde en bouw je aan je mailinglijst.
- Vraag enthousiaste lezers om referenties van je boek op de site van online boekwinkels, je eigen website of social media.
- Blog over je boek en het onderwerp. Zo krijg je meer bezoekers op je site en zullen potentiële klanten je sneller vinden.
- Start een YouTubekanaal. Maak korte video’s over het onderwerp van je boek en geef tips. Deel die video’s in je blogs op je site.
- Geef webinars over je onderwerp, met waardevolle informatie, om vertrouwen op te bouwen en basistips te geven.
- Gebruik je eigen boek als trainingsmateriaal bij je workshops en trainingen.
Boekpromotie
Al deze tips werken voor je zichtbaarheid en bij je boekpromotie. Kun je daar hulp bij gebruiken? Neem dan contact met mij op. Reserveer eerst een gratis boeksessie zodat we kunnen bepalen hoe ik jou kan helpen. Of start met de workshop: Zorg voor een boekpitch die mensen raakt!
Heb jij nog andere tips om je boek in te zetten voor je zichtbaarheid? Reageer onder dit blog.
Zijn er bepaalde branches waar dit extra voor aan te raden is? Of is jouw mening dat iedere ondernemer hier gebruik van kan maken?
Dag Kees,
Het belangrijkste is dat je de lezers echt waarde kunt geven, dus dat je het niet alleen voor de marketing doet. Wat denk jij, zijn jouw potentiële klanten geïnteresseerd in een boek?
Momenteel zie je dat echt vaak dat er iets extra’s wordt gegeven bij een boek als je je e-mailadres achterlaat. Weet jij toevallig sinds wanneer dit gedaan wordt? Dat is iets wat ik me al een tijd afvraag.
Sjira,
Bedankt voor je reactie. Er zijn zoveel mogelijkheden.
Je koppelt een weggever aan je boek.
Het stappenplan uit je boek maak je downloadbaar.
Je maakt een werkboek bij je boek
Als extra bied je video’s of mp3’s aan.
Mensen schrijven niet graag in een boek. Dus de invulformulieren bied je ook op je site aan.
Het is nu een paar jaar zo dat je dit steeds vaker ziet. Het is ook heel verstandig want zo ga je een stapje verder van lezers naar klanten.
Leuke en leerzame blog, alleen geen ambitie om een boek te schrijven ;-)
Marieke,
Dat hoeft ook niet. jij kunt ze dan lezen ;-)
Goeie tips! Ik ben gestart met blogs, Misschien ooit een boek?
Bianca,
Bloggen is een mooie start. Zo zorg je ook voor meer zichtbaarheid!
hoe is jouw mening over het bundelen van blogs aangevuld met nieuwe tekst?
Annemarie,
Blogs kunnen als basis dienen of als achtergrondmateriaal. Je blogs bundelen is meestal geen optie. Bloggen is een andere schrijfstijl dan die van een boek. Wat wel kan, is er tekst bij schrijven en zorgen voor een rode lijn door bijvoorbeeld korte inleidingen of tips toe te voegen. Maar soms is dat meer werk dan gewoon een nieuw boek schrijven.
Fijne tips! Ze komen op een mooi moment, want mijn boek verschijnt in September. Jouw tips zijn vooral een bevestiging dat ik de basis al prima voor elkaar heb, fijn!
Maaike,
Wat goed. Wat is de titel van je boek?
Een boek, dat vind ik een nalatenschap. Lijkt me fantastisch als je je eigen boek in handen hebt!
Bedankt voor de 16 tips, die gelden niet alleen voor een boek. Dank.
Suzanne,
Dat klopt. Een goed boek over hypnose, daar is vast behoefte aan.
Hele fijne tips, dank je wel! Erg fijn ook dat je jouw tips in een video deelt.
Geen dank. Heb jij plannen om een boek te schrijven?
Hoi Jolanda, het lijkt me erg leuk om een boek te schrijven. Maar ik vraag me af of dit dan een ‘dik’ boek is of bijvoorbeeld een e-book met slechts een aantal bladzijdes.
Door de tips die je geeft, denk ik een beetje aan het laatste?
Dag Joan,
De meeste van mijn klanten schrijven een dikker boek. Maar veel van mijn tips kun je ook prima gebruiken voor een ebook als weggever.
Dank voor je waardevolle tips. Zelf schrijf ik heel graag, maar een boek is er nog niet van gekomen. Ooit… :)
Dag Liesbeth,
Waar zou dat boek dan over gaan?