Ik ben net terug van een geweldige vakantie op Skopelos en Skiathos. Twee Griekse eilanden in de Egeïsche zee. Er was rust en ruimte, daar groei ik van. Ik zag, rook, voelde, hoorde en proefde nieuwe dingen en ik schreef, aan mijn boek en een rij blogs voor jou. En natuurlijk ging mijn hoofd weer bruisen van nieuwe boekideeën en manieren om jou te helpen bij het schrijven, promoten en publiceren van je boek. Terwijl mijn blik afdwaalde over het blauwgroene water, ging ik terug naar de kern. Wie ben ik nu en wie is mijn ideale klant?
Mijn ideale klant
Het afgelopen jaar zijn er 8 boeken verschenen van klanten die ik individueel heb begeleid. En dit jaar verschijnen er nog vier. Al deze boeken maken de wereld een beetje mooier en helpen de lezers om nieuwe stappen te zetten in hun persoonlijke of zakelijk groei. Ja, ook de historische roman van een van mijn klanten. Tijdens het geven van mijn feedback keek ik ineens anders tegen sommige onderdelen van mijn leven aan. En dat werkt vaak ook zo bij een autobiografie.
Als ik naar de boeken in mijn kast kijk, valt vooral op dat de boeken zo verschillend zijn. Het zijn écht de boeken van mijn klanten.
Mijn echtgenoot vroeg ooit: ’Waarom zie ik niet aan de boeken dat jij de schrijfcoach was?’
‘Omdat het niet mijn boeken zijn’, was mijn reactie. Natuurlijk sta ik meestal wel in het colofon en vind je mijn naam terug bij het dankwoord in de boeken.
Breng je boek verder
Een van mijn klanten schreef ooit: ‘Jolanda neemt je boek niet over, maar brengt het verder!’
Mijn doel is mijn klanten via een boek een podium geven voor hun verhaal. Een verhaal vanuit hun kennis en/of (werk of levens-) ervaring dat de wereld een beetje mooier maakt. Niet alleen voor de lezers, maar ook voor de auteur en zijn of haar bedrijf.
Mijn ideale klant weet hoe belangrijk het is om een goede schrijfcoach te hebben en dat dat ervoor zorgt dat je een beter boek schrijft en dat je boek er ook écht komt. Mijn ideale klant is bereid in zichzelf, een boek en zijn/haar bedrijf te investeren in tijd en geld en wil vooral waarde geven. Een boekje voor de marketing schrijven, is dat dus niet.
Authentiek en zonder format
Een authentiek boek schrijven, dat is het doel. Geen format, geen boek in een serie of een boek met alleen maar tips of quotes.
Alleen, je ziet op tegen het hele traject. Welke vorm en insteek kies je, klopt je ideale lezer en hoe zorg je voor de juiste structuur? En waar begin je en hoe zorg je ervoor dat je niet halverwege de rode draad en je moed kwijtraakt?
Je luistert naar mijn adviezen, bent coachbaar, maar volgt altijd ook je eigen pad. Jij bent de expert op je vakgebied tenslotte.
Wie ben ik als schrijfcoach?
Het was te verwachten. Ik ben authentiek en eigenwijs. Hoewel ik privé nu niet bepaald de meest gestructureerde persoon ben, vind ik structuur bij het schrijven van je boek heel belangrijk en besteed ik daar veel aandacht aan. Ik houd van boeken die de lezer raken, inzichten geven en ze nieuwe stappen laten zetten. Ik ben oprecht geïnteresseerd in jouw verhaal. Maar ik kan alleen individueel met jou werken als we allebei verbinding voelen. Voor mij zowel met de auteur als met de insteek van het onderwerp. En dan luister ik naar je en ik geef feedback. Ook als je dat even niet wilt horen. Jij zorgt voor het onderwerp, commitment, tijd en je financiële investering. Ik zorg voor professionele begeleiding, maar ook voor een stok achter de deur. Ik blijf je motiveren, want mijn einddoel is dat je jouw boek in je handen houdt en ik ben trots op jou tijdens de boekpresentatie. Pas dan ben ik ook klaar.
Durf jij?
Voel je je aangesproken? Weet je diep in je hart dat je een goed verhaal en/of een belangrijke boodschap hebt? Ik heb dit jaar nog maarc drie plekken vrij om te starten met individuele schrijfcoaching met een VIP-jaarprogramma. Durf jij? Dan heb je volgend jaar je boek in je handen en/of online te koop. Daar maak je jouw ideale klant (lezer) vast ook heel blij mee. Neem contact op voor een kennismakingsgesprek of plan meteen een gratis boeksessie in.
Geef een reactie