BoekMasterPlan stappen boek -schrijvenJe staat op, loopt in het bos of zit in bad. En ineens. Plop… daar is het idee. Je boekidee. Je wilt een boek schrijven. 15 Minuten later pak je je pen, of je kruipt achter je computer en gaat schrijven.  Maar waar start je mee?

Het start allemaal met een idee. De vraag is alleen: wat doe je met dat boekidee? Parkeer je het? Net als zoveel van je andere ideeën? Of ga je meteen aan de slag? Of bedenk je eerst de belangrijkste stappen? Ik adviseer natuurlijk het laatste. Daarom toon ik jou hier de grote lijnen voor je boektraject.

Van boekidee tot je boek in de boekenkast van je ideale lezer

nbsp;

  1. Bedenk eerst waarom je een boek wilt schrijven. Wat is jouw doel?
  2. Over welk onderwerp wil je schrijven? En hoe ga je dat afbakenen?
  3. Voor wie ga je je boek schrijven? Wie is je ideale lezer?
  4. Zorg voor een goed plan. Een BoekMasterPlan: Daarin verwerk je alle stappen van het schrijven, promoten tot het publiceren van je boek.
  5. Nu ga je schrijven. Zorg dat je in een flow blijft. Schrijf elke dag en ga pas achteraf herschrijven.
  6. Denk ondertussen al na over je boekpromotie. Waar ga je promoten en hoe ga je ideale lezers bereiken? Denk ook aan de vier fasen die daarbij horen.
  7. Creëer fans. Stel vragen, deel je successen, maar ook je frustraties. Ga in gesprek met je fans op social media. En deel in je blogs, video’s en je nieuwsbrief iets uit. Of deel alvast iets uit je boek.
  8. Betrek ook de pers bij je boek. Denk aan de regionale pers, vakbladen, en vergeet de (boeken)bloggers niet.
  9. Bedenk vooraf hoe je je boek wilt uitgeven. Via een reguliere uitgever? Doe je het zelf of kies je voor een dienstenuitgever? Wat past bij jou, je genre en je ideale lezer?
  10. Als je boek er dan eindelijk is en je een feestje hebt op je boekpresentatie, dan is het echt niet voorbij. Nu ga je je boek verkopen. Jouw boek staat straks in de boekenkast van je ideale lezer, maar denk ook aan de bibliotheek of aan bedrijven die geïnteresseerd zijn in jouw onderwerp.
  11. Zoek haakjes en blijf je boek promoten. Want de verkoop van jouw boek gaat door. Voorbeeld: Jouw boek gaat over yoga. Rond de Wereld Yogadag zorg je dan voor nieuwe media-aandacht met een nieuw persbericht of je benadert persoonlijk journalisten. Denk ook aan de week van de stress etc.
  12. En dan. Dan krijg je een idee… En schrijf je een werkboek bij je boek of een e-boek, of misschien een heel ander boek.

Start met je boekidee

Dus krijg jij een idee voor een boek? Begin met mijn gratis online training: Start met je boek. Denk je aan persoonlijke schrijfcoaching? Reserveer dan een gratis boeksessie.

p.s. inspiratie door de tekenvierdaagse van de Betekenaar.