Boekpromotie! Hoe doe je dat?

Boekpromotie ik houd er van. Maar te vaak zie ik auteurs te weinig doen of alleen maar de cover van hun boek met de bestellink promoten. En af en toe valt er iemand op. Zoals Yvonne Franssen die haar uitgever op de Uitgeversdag ontmoette. Ik zag haar boek maar voorbijkomen op social media en steeds vanuit een andere invalshoek.

Ik kocht haar thriller en genoot er van. Dus vroeg ik haar om haar boekmarketingideeën in een gastblog te delen

Gastblog Yvonne Franssen:

Iedereen die ooit een boek heeft geschreven kent vast wel dat gevoel. Je manuscript is af, de laatste correctiefase is voorbij, het omslagontwerp is goedgekeurd, het boek kan naar de drukker! Eíndelijk! Voldaan leun je achterover…

En dat mag. Heel even. Want zodra je het eerste exemplaar van je boek in handen hebt, heerlijk geurend en beloftevol, klaar om de wereld te veroveren, moet jij weer aan de slag. Dacht je dat je je best al had gedaan? Dat je al een fikse strijd geleverd had? Door met bloed, zweet en tranen een manuscript te voltooien? Nee hoor! Dat was een leuk begin, heus wel, maar nu begint het echt! Want die wereld verovert zich niet vanzelf.

Aan de slag!

In het begin lijkt het gemakkelijk. Er is een boekpresentatie, aandacht van de pers, er stromen (hopelijk) een aantal fijne recensies binnen… je weet het zeker, jouw boek komt er wel! Maar al gauw wordt alles weer normaal. Er zijn alweer een heleboel nieuwe boeken verschenen (er verschijnen jaarlijks ongeveer 25.000 Nederlandstalige titels) en als je niet oppast sneeuwt je boek volkomen onder. Hoe voorkom je dat?

Boekpromotie

Wie “boekpromotie” googelt, wordt overspoeld met een heleboel tips. Een heleboel van die adviezen heb je waarschijnlijk zelf (of je uitgever) allang bedacht en gedaan (ga twitteren, maak een Facebookpagina aan, open een Instagram account, schrijf een persbericht). Heb je deze ‘stap 1’ activiteiten nog niet uitgevoerd, stop dan onmiddellijk met het lezen van deze blog en doe het alsnog!

Lange termijn

Met het nemen van bovengenoemde stappen ben je er nog lang niet. Want daar zit je dan, met je accounts op social media, maar wat ga je je volgers vertellen? En hoe ga je om met al die andere tips die je gevraagd en ongevraagd krijgt? Ga columns schrijven, ga lezingen geven, creëer buzz rondom je boek. Voor wie? Waar? Hoe?

Het antwoord is net zo moeilijk als simpel. Blijf voortdurend op zoek naar mogelijkheden en kansen. Informeer bij boekwinkels en bibliotheken. Vertel/schrijf over wat je als auteur meemaakt. Laat jezelf zien, zowel online als in real life. Zelf heb ik bijvoorbeeld niet alleen een boektrailer  gemaakt om mijn eigen thriller Schaduwen te promoten, ik ben ook een dag met een koffertje vol boeken op pad gegaan en heb daar een leuk filmpje van gemaakt. En ook voor de actie die we ter gelegenheid van mijn verjaardag hadden bedacht heb ik een superkort promotiefilmpje gemaakt.

Wees alert!

Nu heb je natuurlijk niet elke dag tijd om een promotiefilmpje op te nemen, en bovendien zou dat ook gaan vervelen. Wat je wél elke dag kunt doen, is alert zijn. In mijn auto liggen altijd een paar exemplaren van Schaduwen en een voorraadje posters. Doet zich een leuke gelegenheid voor om een poster te plakken, een foto te maken (en op social media te delen!) of een boek te verkopen, dan kan ik daar (bijna) altijd meteen op inspelen.

Succes gegarandeerd?

Gastblog Yvonne Franssen SchaduwenEn dan, vraag je jezelf nu vast af? Is dan succes gegarandeerd? Ben ik dan de volgende J.K. Rowling of Dan Brown? Nee. Misschien niet. We hoeven er geen doekjes om te winden, het is verschrikkelijk moeilijk om in boekenland je brood te verdienen. Maar wie niet zaait, zal niet oogsten, en je boek verdient toch zeker een kans? Creëer die kans!

Yvonne Franssen auteur van o.a. Schaduwen

Is het nu ook tijd voor jouw boekmarketing?

Wil jij ook aan de slag met je boekpromotie? Wat is dan jouw eerste stap van vandaag?