Boekpromotietip ideale lezerSocial media, een persbericht, een nieuwsbrief en nog veel meer. Boekmarketing is veelomvattend. Je kunt zoveel doen op zoveel momenten en zoveel plekken. Maar waar begin je? Dat is eenvoudig: bij je ideale lezer. Ik geef je een boekpromotietip.

Boekpromotietip

Natuurlijk is je boek uiteindelijk voor een specifieke doelgroep bedoeld. En je richt je tijdens het schrijven op 1 specifieke lezer, je ideale lezer. Als je mij volgt, dan weet je dat al, want dit is een van mijn stokpaardjes. Je ideale lezer is de persoon waarvoor jij je boek schrijft, degene aan wie jij de lezersbelofte probeert waar te maken. Die leer je heel goed kennen. En dan gaat het niet alleen maar over het schrijven van je boek, maar ook over het promoten.

Waar vind je je ideale lezer?

Hoe zorg je ervoor dat je je boek verkoopt? Door hard te roepen? Nee, dat is niet de methode. Want je eerste stap is natuurlijk om ervoor te zorgen dat je boodschap je ideale lezer bereikt. Waar vind je die ideale lezer?

Maak een keuze

Natuurlijk kun je op een bankje gaan zitten in een drukke winkelstraat en roepen dat voorbijgangers jouw boek moeten kopen, maar dat heeft weinig zin. Je hoeft niet overal te zijn en tegen iedereen te roepen. Je maakt een keuze. Hoe? Je vraagt het aan je ideale lezer! Letterlijk. Je stelt aan jouw ideale lezer (wat hoogstwaarschijnlijk al een klant/cliënt van je is) bijvoorbeeld de volgende vragen:

 

  • Op welke social media ben je actief?
  • Lees je kranten, zo ja, welke?
  • Welke radio- & tv-programma’s vind je interessant?
  • Bekijk je weleens video’s op YouTube of Vimeo? Zo ja, in welk genre?
  • Volg je weleens webinars, challenges of online trainingen? Bij wie?
  • Waar en hoe zoek je informatie op?

Welke keuze maak jij?

Voor je start met je boekpromotieplan is het dus belangrijk dat je eerst die kanalen zoekt die passen bij jou, je genre, onderwerp en je ideale lezer. Waar is jouw promotie het meest effectief?

Die opdracht geef ik je nu mee. Laat je onder dit blog weten wat jij kiest?

Wil je echt stappen zetten voor je boekmarketing?

Wil je aan de slag met je boekmarketing? ik help je graag. Reserveer eerst een gratis boeksessie zodat we kunnen bepalen hoe ik jou kan helpen. Of start met de workshop: Zorg voor een boekpitch die mensen raakt!