De eerste vragen die ik stel als ik met iemand praat over zijn of haar boekidee zijn:

  • Wat is het onderwerp of thema van je boek?
  • Welke genre is het?
  • Wie is je ideale lezer?

Vaak is het dan even stil. Maar als je geen encyclopedie voor iedereen wilt schrijven, is kiezen echt de beste keuze. Het maakt het voor jou, de uitgever, de boekhandel en de lezers een stuk eenvoudiger en je schrijft een aantrekkelijker boek.

Welke keuzes maak jij?

Kies een centraal thema of onderwerp 

Schrijf je als ondernemer een boek, baken dan je onderwerp af. Je lezer hoeft niet alles te weten. Schrijven is schrappen. Bepaal welk niveau je ideale lezer nu heeft en waar hij of zij naar toe wil. Voor de vervolgstappen schrijf je gewoon weer een boek.

Schrijf je een levensverhaal? Beperk ook dan  jezelf. Als je vijf zware thema’s behandelt haakt de lezer waarschijnlijk af.

Bepaal het genre

Wat voor boek schrijf jij? Is het een managementboek, een levensverhaal, een roman, een studieboek of een een kinderboek? Ik noem maar een paar voorbeelden. En is het zakelijk, humoristisch of erg spannend? Het is belangrijk voor je uitgeverij om te weten of jouw boek in de portfolio past, de boekhandel wil jouw boek in een specifieke kast kwijt en de potentiële lezers willen graag weten waar ze aan toe zijn. Kies!

Kijk eens naar andere boeken over jouw onderwerp of thema als voorbeeld.

Bepaal je ideale lezer

Natuurlijk wil je dat zoveel mogelijk mensen jouw boek gaan lezen. En op de achterflap heb je een ruime doelgroep staan. Maar kies een ideale lezer waar je voor schrijft, zodat je in zijn of haar huid kunt kruipen.

Wat kies jij?

Welke keuzes maak jij voor je boek? Laat het mij hieronder weten…

Wil je dat ik meedenk bij de keuzes die jij maakt voor de opzet van je boek, de promotie of het uitgeven? Neem dan contact op.