Schrijf je achterflaptekst!Je bent ondernemer of een zelfstandige professional en je wilt een boek schrijven. Maar waar begin je dan met schrijven? Mijn advies: met je achterflap!

Hoe is dat gegaan bij mijn boek? Ik had het idee om een boek te schrijven over kinderen, natuur en digitale middelen. De titel ‘Met je smartphone het bos in’ had ik al snel. Ik had al een opzet voor mijn flaptekst gemaakt. Daarmee ben ik naar uitgever BoekTweePuntNul gestapt en heb ze mijn flaptekst laten lezen. Dit was het begin van mijn boek dat op 12 maart 2014 is verschenen. En hoe zit het nu met die achterflap? Nu, die is anders dan de eerste versie, maar ik had wel al snel duidelijk wat mijn boodschap was, voor wie ik het boek schreef en ik kon mijn uitgever er ook van overtuigen. En dat laatste dat is ook best belangrijk ;).

>

Waarom start je met je achterflap?

  • Het is de kern, de boodschap van het boek
  • Het is een middel om een uitgever te overtuigen
  • Je hebt je eerste promotiemiddel in handen
  • Je kunt nu al met de voorverkoop starten
  • Het visitekaartje van je boek

Een achterflaptekst is het visitekaartje van je boek. Het is een belangrijk onderdeel bij de aanschaf. En de pers neemt vaak standaard de tekst over als je geen interview krijgt en ook een uitgever en boekhandelaren nemen het mee in hun beslissing. Dus vandaar dat je ermee begint.

Wat is de eerste stap?

De eerste stap is: ga je inlezen. Ga op zoek naar vergelijkbare boeken en lees de achterflaptekst. Waarom zou je dit boek wel of juist niet willen lezen? Noteer je bevindingen in de Boekplanner.

Start met je boek!