Je komt een vage kennis tegen op straat en hij vraagt wat je op dit moment aan het doen bent. Je verzamelt moed en stamelt iets over dat je een boek schrijft en je verzandt in een lange beschrijving. De kennis kijkt op zijn horloge en zegt dat hij nodig iets moet doen. Wat een gemiste kans. Als je iemand voor jouw boek wilt interesseren, kun je niet zonder een boekpitch.
Wat is een boekpitch?
Een boekpitch is jouw boodschap in 30 seconden tot een minuut (circa 65 tot 100 woorden). Jouw doel is de ander te interesseren voor je boek. Nu heb ik al verschillende blogs geschreven met de stappen voor je boekpitch, maar in het uiteindelijke resultaat heb je meer nodig. Ik wil jouw vlam voelen, jouw passie voor het onderwerp of thema van je boek. Want natuurlijk zet je je boekpitch op je site of je Facebookpagina, maar hij is het krachtigst als je hem persoonlijk deelt tijdens je lezing, een netwerkbijeenkomst of ja daar komt hij, in de lift staat. Het is niet voor niets een elevator pitch.
Raak je ideale lezer
Een boekpitch is belangrijk. Natuurlijk wil ik je titel horen en je doelgroep en je lezersresultaat (non-fictie) of je titel het doel van je protagonist (hoofdpersonage) en de hindernissen. Maar vooral wil ik weten waarom nu juist jij dit boek hebt geschreven. Waarom ben jij dé expert en waarom raakt dit onderwerp of thema jou zo? Raak mij als toehoorder met je pitch! Want dan creëer je je eerste fan, verkoop je je boek of overtuig je die journalist en je ideale lezer.
Wat is jouw boekpitch?
Kijk op bladzijde 102 in het boek ‘Zorg dat jouw boek er wél komt’, en schrijf je boekpitch in de Boekplanner. Leg jij je passie in je boekpitch? Ik lees het graag onder dit blog.
Geef een reactie