Beperk jezelf

Mijn tip is om jezelf te beperken. Als je als expert een boek schrijft, start dan met bepalen van je ideale lezer. Wie is je ideale klant? Voor wie is je boodschap bedoeld? Wat is zijn of haar basis? En welke kennis heeft hij of zij nodig? De lezer hoeft niet alles te weten en heeft niet jouw kennisniveau nodig. Bepaal dit vooraf.

Schrijf daarna je boekpitch en je achterflaptekst.

Nu heb je je eerste raamwerk.

Maar je weet zo veel! De verleiding om alles te delen blijft natuurlijk, maar zolang je geen encyclopedie schrijft, is dat niet noodzakelijk.

Lezersresultaat

Je weet nu wie je ideale lezer is en het lezersresultaat. Wat heeft je ideale lezer van jou nodig om dit resultaat met jouw boek te halen?

Maak een mindmap met de kernwoorden.

Kijk er daarna nog eens goed naar. Is het werkelijk nodig om de hele voorgeschiedenis of theorie te delen? Of is starten met stap 3 een betere keuze? Kom je er niet uit? Vraag het dan aan je ideale lezer.

Alles wat je in jouw boek deelt, helpt je lezer bij de volgende stap. Al het andere kun je waarschijnlijk beter schrappen… Zo ga jij een veel beter boek schrijven. Wil je dat ik mee denk met jouw boekidee? Reserveer dan een gratis boeksessie.

Wat ga jij schrappen? Laat het weten onder dit blog.