Schrijf een pitch voor je boek!Een paar jaar geleden was ik op een event over boekpromotie. Tijdens een netwerkmoment was de opdracht om door de zaal te lopen en je aan zoveel mogelijk mensen voor te stellen met de tekst:

“Hallo, ik ben … bestsellerauteur van het boek…”

Het was een goede opdracht, alleen het merendeel van de aanwezigen kon mij niet duidelijk maken waar hun boek over ging en zeker niet waarom ik het zou kopen. Dat is zo zonde! En zo zie je maar weer dat een goede pitch voor je boek onmisbaar is. Wat is jouw boekpitch?

Wat is een pitch?



Een ‘elevator pitch’ is jouw boodschap in 30-60 seconden (30 seconden is circa 65 woorden) die je met iemand deelt als je bijvoorbeeld samen in de lift staat. Als je in zo korte tijd iemand wilt interesseren voor jouw boek heb je wel een kernachtige pitch nodig.

Welke onderdelen zijn er nodig voor een goede boekpitch?

  • het onderwerp, de titel van je boek of het thema van je verhaal
  • het lezersresultaat
  • waarom jij dé expert bent
  • waarom jouw verhaal/insteek uniek is

Schrijf je pitch eerst uit en oefen vervolgens voor de spiegel en met mensen die je goed kent. Vraag om feedback. Leg je boekpitch daarna voor aan je ideale lezer.

Is je gesprekspartner geïnteresseerd? Vraag dan of je hem of haar op de hoogte mag houden. Want natuurlijk heb je een mailinglijst waarbij je iedereen op de hoogte houdt over je boek en je expertise.

Vergeet niet om je boekpitch ook te delen op je site, in je nieuwsbrief en op social media. Een goede pitch heb je niet zomaar. Tijdens mijn workshop een boekpitch die mensen raakt, leer ik je waar een goede boekpitch aan voldoet en je gaat zelf aan de slag.

Ik doe mee!

Wat is jouw boekpitch?

Wat is jouw boekpitch? Deel het onder dit blog. Dat heb je vandaag al een belangrijke stap gezet voor het promoten van je boek. Wil je écht met je boekpitch aan de slag? kom dan naar de workshop:

Zorg voor een boekpitch die mensen raakt!

Ik doe mee!