Koppel je boek aan een trainingAls je als ondernemer en professional een boek schrijft, dan wil je niet alleen waarde geven aan je lezers, maar dat boek ook koppelen aan je bedrijf. Op zo’n manier dat je boek en training en je business elkaar versterken.

 

Een hele mooie vorm is een online programma ontwikkelen bij je boek. Dat kan eerst een gratis training zijn, die dan weer leidt naar een betaald programma. Het voordeel is dat je zo je klanten eerst kennis biedt (boek) en ze daarna een manier om het in de praktijk toe te passen (training). En je verdient je investeringen meteen weer terug.

Overeenkomsten boek en training

Wat hebben het schrijven van je boek en het ontwikkelen van een (online) training met elkaar te maken? Er zijn verschillende stappen tijdens het proces die op elkaar lijken.

  1. Je doel en je waarom

    Voordat je je boek gaat schrijven of een training ontwikkelt, bepaal je eerst je doel. Wat is de uitkomst voor jou?

  2. Je onderwerp

    Je start natuurlijk met je onderwerp. Alleen, wat deel je wel en wat niet? Dat is erg afhankelijk van je onderwerp en je ideale lezer en/of klant. Maak een keuze, of schrijf een serie, of maak een opvolgende serie van trainingen. Baken je onderwerp af.

  3. Jouw ideale lezer en ideale klant

    Dit is echt de basis: jouw ideale lezer en/of klant. Waarschijnlijk zijn ze gelijk. Schrijf eerst zoveel mogelijk informatie op. Het gaat niet over je doelgroep, maar echt over een persoon. Neem een klant voor ogen, of combineer eigenschappen. Maak er echt een persoon van. Neem hier de tijd voor. Hoe meer je weet, des te beter je boek en je training. De volgende stap is het bepalen wat de vraag of het probleem van de ideale lezer is en wat jouw antwoord of oplossing is in je boek en in je training. Wat is het lezersresultaat en wat is het resultaat na de training? Zie je de overeenkomsten?

  4.  Vorm en insteek

    Daarna ga je bepalen welke vorm en insteek je kiest. Voor je boek: hoe ga je jouw boodschap overbrengen? Voor je training: hoe zorg je ervoor dat de deelnemers jouw boodschap implementeren? De vorm en insteek bepalen de structuur van je boek en je training.

  5. Blauwdruk structuur

    Nu je zover bent, ga je je je kennis en ervaring structureren. Natuurlijk wel binnen het raamwerk van je afgebakende onderwerp en voor je ideale lezer/klant. Dit is een aardige klus en de volgorde en de inhoud van je boek en je training zullen zeker niet gelijk zijn. Maar je kunt de inhoudsopgave van je boek wel als leidraad gebruiken.

Boek en training hetzelfde of toch niet?

Natuurlijk zijn een boek en een (online) training twee verschillende zaken, maar de overeenkomsten zijn groot, dus maak daar gebruik van. Het scheelt je een hoop tijd, energie en geld en het levert je sneller meer klanten en een hogere omzet op. Want een boek koppelen aan een programma geeft een boost aan je business.
Welk boek ga jij nu koppelen aan een online training? Laat het weten onder dit blog.