Boek schrijven tips, 1001 tips voor ondernemers:
- Welke stappen zijn er bij het schrijven van een boek
- Wanneer start je met het promoten van een boek?
- Hoe vind je een uitgever voor een non-fictie boek?
- Wat is de meerwaarde van een businessboek?
Misschien vind jij dit lastige vragen, maar je vindt snel antwoorden met deze online gids.
Ik heb al heel veel ondernemers geholpen bij het schrijven van een boek en misschien hoor jij daar straks ook wel bij. Want:
‘Een goed boek schrijven, daar heb je hulp bij nodig.’ Aldus mijn klant Gertie van Driel.
Boek schrijven: tips over het schrijven, promoten en publiceren van een boek
Je bent hier op de juiste plek, want ik ga heel veel van jouw vragen over het schrijven, promoten en uitgeven van een non-fictie boek beantwoorden. Kijk maar naar de inhoudsopgave.
Inhoudsopgave: Boek schrijven tips
1. Hoe begin je met het schrijven van een boek?
2. De structuur van je boek
3. Hoe ga je om met het schrijfproces?
4. Motivatie en commitment zijn essentieel
5. Boekpromotie dat doet de uitgever toch?
6. Hoe vind je een uitgever voor je boek?
7. Je boekpresentatie als de bekroning van je werk
8. Je boek als verdienmodel
9. Wie helpt jou met je boek schrijven, publiceren en promoten?
10. Waarom is een boek schrijven slim voor ondernemers?
Laten we met het begin starten. Je boek start met een boekidee.
1.Hoe begin je met het schrijven van een boek?
Als je als ondernemer begint met het schrijven van je boek, heb je vaak verschillende vragen:
-
- Wat ga ik schrijven?
- Voor wie ga ik schrijven?
- Hoe kom ik tot een goede inhoudsopgave?
En nog veel meer. Ik ga proberen er zoveel mogelijk te beantwoorden.
-
- Wat is jouw waarom?
Er is al een vraag die ik je ga stellen voor je bij de wat en de wie aankomt. En dat is: Waarom wil je een boek schrijven? Wil je je kennis en ervaring delen, je expertstatus bevestigen, je boek inzetten als marketinginstrument of geld verdienen met cursussen of lezingen bij je boek? Het zijn maar een paar voorbeelden. Misschien heb jij een hele andere reden.De inhoud van je boek is afhankelijk van jouw waarom. Dus dit bepalen is je eerste stap. Het maakt nogal uit of je waarde wilt geven of dat je je boek vooral als marketinginstrument ziet. Geloof me, een boek schrijven biedt heel veel waarde.
-
- Voor wie ga je schrijven?
Nu weet je waarom je een boek wilt schrijven. Maar hoe bepaal je nu voor wie je gaat schrijven? Jij bent een expert, en deelt graag je kennis. De vraag is alleen: met wie? Als je je boek voor iedereen schrijft, schrijf je eigenlijk voor niemand.
Waarom schrijf je je boek voor jouw ideale lezer?
Als je je boek voor een grote doelgroep schrijft, dan heb je toch veel meer lezers? Helaas, dat is niet waar, de kans is namelijk groot dat je dan de boot mist. Want hoe meer je in verbinding gaat met je lezer, des te groter het resultaat. En hoe krijg je dat voor elkaar als je voor een brede doelgroep zoals ‘ondernemende vrouwen van 35 tot 55’ schrijft? We hebben het dus niet over de doelgroep zoals je die nu voor ogen hebt, maar waarschijnlijk over een van hen.Maak het specifiek en ‘praat’ tegen je ideale lezer.
Een doelgroep heeft overeenkomsten, maar vooral ook heel veel verschillen. Het is heel lastig om die hele groep te willen bereiken als je al die verschillen meeneemt in je verhaal. En herkenning en erkenning van de lezer is heel belangrijk. Pas dan koopt hij of zij je boek en gaat het lezen, of nog liever toepassen en deelnemen aan de bijpassende training. Die overeenkomsten tussen de mensen van jouw doelgroep komen weer terug in je ideale lezer. Daarom schrijf je voor hem of haar. De eerste stap is dan ook om je ideale lezer te leren kennen.
-
- Wat ga je schrijven?
Je weet dus waarom je een boek wilt schrijven. De volgende keuze die je maakt is: wat ga je schrijven? Welk onderwerp kies je? Als je als ondernemer een boek schrijft, lijkt dit misschien voor de hand te liggen, maar het is toch vaak lastiger. Want als expert heb jij heel veel kennis en ervaring. En de vraag is of je die nu allemaal wel moet delen. Niet omdat je bang hoeft te zijn dat je te veel deelt, zodat je geen nieuwe klanten meer krijgt, maar omdat het de vraag is of het voor jouw lezers belangrijk is om op jouw niveau te komen. Meestal is dat niet zo. Jij zit als expert op de top van de berg en met je boek komen de lezers op niveau een of twee. Dat is meestal meer dan voldoende. Dus je gaat bij deze stap jouw onderwerp afbakenen naar de kern. Wil je nog meer delen, dan kan dat in een volgend boek. Of in een cursus of training. Lees ook mijn andere tips over je onderwerp.
-
-
- Waarom begin je daarna met je achterflaptekst?
-
-
Wat is de kern van je boek? Je achterflaptekst! Daarom raad ik ondernemers aan om daarmee te starten. Als je de kern van je boek niet op papier krijgt, hoe kun je dan een goed boek schrijven?De achterflaptekst schrijf je om de lezer te verleiden om je boek te kopen. Hoe doe je dat? Stel een vraag of start met de lezersbelofte. Wat is het resultaat na het lezen van dit boek? Zorg voor herkenning en erkenning bij je ideale lezer. Spreek hem rechtstreeks aan. Of vertel waarom jij dit boek ging schrijven. Of gebruik bullets en laat de belangrijkste onderwerpen zien. Bied je iets extra’s bij je boek? Denk je aan een checklist, een stappenplan, meditaties of een gratis online training? Zet dit als extra verkoopmiddel op de achterflap van je boek. Benadruk ook je eigen deskundigheid in de korte tekst over de auteur.
- Wat ga je schrijven?
2. De structuur van je boek
Nu weet je wat je voor wie gaat schrijven en waarom en je hebt de kern van je boek te pakken. Hierna is het tijd om te bepalen hoe je je verhaal gaat vertellen aan je lezers. Wat is de vorm van je boek?
De vorm van je boek
De vorm van je boek is de wijze waarop je je verhaal presenteert aan je lezers. Het is een combinatie van de insteek, structuur, schrijfstijl en zelfs de vormgeving van je boek. Dit is afhankelijk van jou, de auteur, je onderwerp, je insteek en je ideale lezer. Er zijn heel veel mogelijkheden, maar jouw keuze bepaalt het uiteindelijke resultaat en iedere keuze zorgt voor een ander boek. Daarna bepaal je de structuur. Tijdens een boekstrategiegesprek denk ik graag met je mee.
Structuur?
Als je een schuur in je tuin gaat bouwen, dan start je met het fundament. Als je een marathon wilt gaan lopen, dan begin je met kleine stapjes.
Zo werkt het ook met een boek schrijven. Daarom start je nu met het raamwerk. Ga uit van je ideale lezer. Wat is dan de logische structuur van je boek? Schrijf de kernwoorden onder elkaar. Leg het even weg en kijk na een paar dagen weer. Klopt de hoofdstukindeling nu? Natuurlijk kun je dit tijdens het schrijven nog aanpassen. Maar nu heb je een richting. Succes met schrijven…
3. Hoe ga je om met het schrijfproces?
Nu heb je de basis van je boek en kun je gaan schrijven. Dat je je goed hebt voorbereid, gaat je echt helpen, maar dan nog zul je waarschijnlijk verschillende fases doorgaan; van in een flow schrijven tot een writers block. Je komt daar wel doorheen als je zorgt voor voldoende motivatie en commitment. Wat helpt is werken met een schrijfcoach, dan krijg je feedback op de teksten en denkt er iemand mee tijdens het hele traject. Als je de juiste vindt, is er een klik en een stok achter de deur.
4. Motivatie en commitment zijn essentieel
“Ik heb geen tijd om mijn boek te schrijven.”
Hoe vaak ik dat niet hoor.
“Ik ben ondernemer en mijn klanten gaan voor.”
Je klanten zijn ook belangrijk natuurlijk. En realiseer je dat jij je klanten echt geweldig helpt met het boek dat je gaat schrijven. Dus, ga voor commitment! Hoe houd je die motor draaiend?
Focus:
Als je net start met schrijven, ben je nog heel enthousiast. Maar na verloop van tijd krijg je steeds meer last van afleidingen. Dat is niet erg, want je boek kan best een weekje wachten. Alleen, voor je het weet worden het er twee en dan veel meer… Hoe zorg je er voor dat je focus houdt bij het schrijven van je boek? Ga terug naar de kern.
Ga terug naar je eerste stappen. Je waarom en je ideale lezer en je doel. Vergeet niet waarom je het doet. En vraag om hulp.
Hoe zorg je ervoor dat je in een flow blijft schrijven en dat je die energie vasthoudt?
Door te bepalen wat je wanneer doet. Want voor het schrijven van je boek heb je tijd nodig. Veel tijd. Als je echt de beslissing neemt om een boek te schrijven, dan maak je daar tijd voor vrij. Een nee tegen anderen is een ja voor je boek, dus voor jezelf en de lezers. Zorg dus goed voor jezelf. Baken je tijd en energie af. Maak een schrijfplan in je Boekplanner.
5. Boekpromotie, dat doet de uitgever toch?
Boekpromotie is niet nodig, want je uitgever regelt straks de boekpromotie, toch? Vergis je niet, het merendeel van de boekpromotie komt bij jou terecht. Echt? Ja, uitgevers hebben vaak maar een beperkt budget en investeren in auteurs die nu al bestsellers leveren is voor hen veiliger. Daarnaast ben jij de auteur. Jij bent degene die straks op de radio te horen is of in een tijdschrift staat. En als je wacht tot vlak voor de publicatie van je boek, dan ben je te laat. Dus start vandaag nog…
Boekpromotie start met je eerste woord
Omdat je straks, als je boek klaar is, goed wilt verkopen, is het belangrijk dat je nu al nadenkt over wie en waar jouw lezers zijn. Check wat je ideale lezer leest, welke tv-programma’s hij kijkt, welke radioprogramma’s hij luistert en welke tijdschriften en kranten favoriet zijn. Daar moet jij dus ook zijn. Hetzelfde geldt voor social media; maak ook daarin een keuze die gebaseerd is op jouw ideale lezer. De voorbereidingen op je boekpromotie beginnen dus vandaag. Als ondernemer heb je natuurlijk een mailinglijst en klanten, vraag aan je klanten de informatie die je nodig hebt. Je schrijft tenslotte je managementboek voor hen.
Hoe creëer je fans voor je boek?
Als je straks je boek wilt verkopen, heb je nu al fans nodig. Start klein met de promotie van je boek. Denk aan een nieuwsbrief en deel op social media hoe het gaat met je schrijfproces, of verklap af en toe een alinea (na overleg met je uitgever) . Ga de nieuwsgierigheid van jouw toekomstige lezers alvast prikkelen. Natuurlijk hoef je niet elke dag te vertellen dat je een boek schrijft, maar ga op zoek naar mensen die geïnteresseerd zijn in jouw verhaal of onderwerp.
6. Hoe vind je een uitgever voor je boek?
Natuurlijk schrijf je een boek voor je lezers. Je wilt waarde geven en je kennis en ervaring met ze delen. Daarnaast schrijf je je boek ook voor jezelf, want door te schrijven, structureer je je kennis en ervaring en je verhaal. En een boek schrijven gaat je een groter netwerk, media-aandacht en zo meer klanten opleveren. Maar daarvoor moet je je boek natuurlijk wel uitgeven. Hoe werkt dat dan? Hoe vind je een uitgever voor je boek?
Hoe vind je een uitgever?
Allereerst zorg je er natuurlijk voor dat je je allerbeste boek schrijft, bijvoorbeeld met de hulp van een schrijfcoach en een redacteur.
Je leest weleens dat iemand onmiddellijk een contract kreeg van een uitgever. Maar zo werkt het meestal niet. Er zijn veel mensen die een boek schrijven en een uitgever investeert in jouw boek; dat wil hij natuurlijk wel weer terugverdienen. Dus kiezen uitgevers vaak eerst voor de grote namen (de bekende auteurs). Hoe zorg je ervoor dat je de juiste uitgever vindt? Ik geef je de 4 stappen op weg naar publicatie.
Stap 1: Kies de uitgeefvorm
Er zijn verschillende mogelijkheden als je je boek wilt uitgeven:
– je gaat op zoek naar een traditionele uitgever
– of je gaat werken met een selfpublishing uitgever die jou ondersteunt
– of je doet alles zelf
Ik noem even in het kort de voor- en nadelen
Bij een traditionele uitgever hoef je niet te investeren, zij regelen (op de boekpromotie na) het meeste voor jou, je royalty’s zijn meestal 8 à 10% van de verkoopprijs van je boek. Houd er bij je boekplanning rekening mee dat je meestal lang moet wachten op een reactie van de uitgever, soms wel 6-9 maanden. Traditionele uitgevers hebben maar een bepaald budget. Ze ontvangen heel veel manuscripten. Dus het lukt maar een klein percentage van de auteurs om er een te vinden.
Bij een selfpublishing uitgever investeer je zelf in je boek, je hebt alles in eigen hand. Kies je een dienstenuitgever, een uitgever waarbij je allerlei expertises als ondernemer inkoopt, dan kun je daar terecht voor wat er allemaal bij komt kijken en je kunt hun netwerk van freelancers (vormgever, redacteur, drukker) raadplegen. Als je zorgt voor een goed boek én actieve boekpromotie, verdien je je investering (meer dan) terug. Veel ondernemers kiezen voor zelf uitgeven. De vraag is: wat past bij jou, je doel en je ideale lezer?
Stap 2: Kies de uitgever en maak contact
Hoe vind je de uitgever die bij jouw boek past? Ga naar de boekhandel (of online boekwinkel) en kijk naar vergelijkbare boeken. Bij welke uitgever zijn die boeken gepubliceerd? Ga daarna naar de website van de uitgevers. Wat is hun portfolio? Past jouw boek daarbij? Kies je voor een selfpublishing uitgever? Zoek dan ook naar iemand die bij jouw ideale lezer past en vraag je schrijfcoach en andere auteurs om advies. Wat zijn hun ervaringen? Kijk in beide gevallen goed naar de voorwaarden van een contract. En stel vooraf de juiste vragen.
Stap 3: Zorg voor een goede boekpitch, boek proposal en synopsis
Stel, je ontmoet een boekhandelaar of een uitgever tijdens een netwerkbijeenkomst. Hoe zorg je er dan voor dat de ander meteen snapt waarom hij je boek moet kopen? Zorg voor een goede boekpitch! Heb je een uitgever gevonden die past bij jouw boek en je ideale lezer? Kijk dan op hun website welke eisen er zijn. Vaak zullen ze vragen om jouw book proposal en een synopsis.
Stap 4: Boekmarketing
Zorg voor een goede boekmarketing. Zie daarvoor het punt hierboven.
7. Je boekpresentatie, als de bekroning op je werk
Wat is nu het nut van een boekpresentatie? Gaat het je geld opleveren? Nee. Wel aandacht. En foto’s of video’s voor op je site en social media. Het is een onderdeel van je boekpromotie. En het belangrijkste is, het is leuk. Ik zou altijd voor een boekpresentatie gaan. Je hebt zo hard gewerkt en je verdient een feestje.
Het is een mooi moment om iedereen die je tijdens dit traject geholpen heeft te bedanken. Schreef iemand anders het voorwoord, heb je klanten geïnterviewd? Nodig ze uit. Je kunt ook al je klanten uitnodigen en een korte workshop geven over je onderwerp.
Om de verwachtingen goed te managen, kun je in de uitnodiging zetten dat de aanwezigen een (gesigneerd) boek kunnen kopen. En bepaal zelf vooraf wie een boek krijgen. Uiteraard ga je je boeken ter plekke signeren. Maar ik heb nog veel meer tips. En krijg je al stress bij het idee? Dan doe je het natuurlijk niet of je organiseert een online boekpresentatie via webinar software of een Facebook live, of allebei. Lees ook mijn 10 tips voor je boekfeestje.
Want een boek is het begin, meer klanten vaak het gevolg.
8. Je boek als verdienmodel
Delen en waarde geven. Ik word er blij van. Natuurlijk hoort dat bij marketing, maar het is ook gewoon heel fijn als je andere mensen kunt helpen om nieuwe stappen te zetten in hun persoonlijke of zakelijke succes. Dat doe ik door jou te supporten bij het schrijven en promoten van je boek en bij het zorgen van de juiste mindset. Als ik er met anderen over praat, hoor ik heel vaak: ‘Maar als ik al mijn kennis en ervaring deel, dan komt er niemand meer op mijn trainingen!’ Dat is toch echt een vergissing. Marketing zorgt juist voor groei van je bedrijf en dat geldt zeker voor het geven van waarde. Want zo profileer jij je als expert. Koppel een weggever aan je expertboek, zodat je mailinglijst en netwerk groeien. Denk aan een checklist, werkboek, een stappenplan of een preview van het eerste hoofdstuk van je boek.
9. Wie helpt jou met je boek schrijven, publiceren en promoten?
Ik ben Jolanda Pikkaart , dé kleurrijke schrijfcoach, en help ondernemers met het zelf schrijven, promoten en uitgeven van een boek. Waarom? Omdat jij zo je kennis en ervaring kunt delen, jezelf profileert als expert en de wereld een beetje mooier maakt. Zodat je meer klanten, omzet en media-aandacht krijgt.
Daarom:
-
- Schrijf ik blogs met praktische tips voor het schrijven, promoten en uitgeven van je boek.
- Maak ik video’s met tips om je te inspireren om sneller een beter boek te schrijven.
- Gebruik ik hiervoor mijn ervaring als schrijfcoach én ondernemer.
- Geef ik cursussen en trainingen over verschillende stappen van het schrijven, boekmarketing en uitgeven van je boek.
- Kun je bij mij terecht voor individuele schrijfcoaching.
Een boek schrijven, kun jij dat ook?
Kun jij ook een boek schrijven? Mijn klant JOhan Berends heeft last van dyslexie. En hij is niet de enige klant met dat probleem. Maar toch schreef hij een boek. En dat leverde hem heel veel op:
‘ Een goed ondernemersboek levert je opdrachten op. Omzet dus!’ – JOhan Berends
Heb je twijfels? Kijk naar de reviews van mijn klanten over schrijfcoaching bij het schrijven van je boek.
10. Waarom is een boek schrijven slim voor ondernemers?
Heb ik als ondernemer een eigen boek nodig? Veel ondernemers vragen dat aan mij. Ik heb 3 redenen waarom ik mijn klanten met succes een boek laat schrijven. Weet je waarom, dan start je nog vandaag:
-
- Het is om je bereik te vergroten.
- Je kennis en ervaring te delen.
- Om je boek als hefboom te gebruiken voor je bedrijf.
Want van het schrijven van een boek word je niet rijk. Maar als je het goed doet gaat het je nieuwe klanten en meer omzet opleveren. Dus neem contact met mij op of plan meteen een boekstrategiegesprek in.
Samenvattend
Zo. Nu weet je de grote lijnen voor het schrijven van je boek. Het is veel om tot je door laten werken, dus wees relax en laat het bezinken. Neem daarna actie. Schrijf een boek om je kennis te delen en om je bedrijf te laten groeien.
Succes met schrijven
Jolanda Pikkaart – Dé kleurrijke schrijfcoach
Vond je deze gids leerzaam? Het is fijn voor andere ondernemers als je het deelt. Wil je samen met mij aan de slag met je boek? Neem dan contact met me op.
Laat een reactie achter. Dat vind ik fijn.
Hallo Jolanda,
Lees jij ook manuscripten en wat vraag jij aan ervoor?
Ik heb mijn manuscript klaar en zou het graag willen laten beoordelen.
Ik hoor graag van jou.
Hartelijke groeten,
Alie
Dag Alie,
Stuur mij even een e-mail. mail@jolandapikkaart.nl
[…] TIP 3: Hak je doel in stukjesMaak een concreet plan en hak een boek schrijven in kleine stapjes. Het is natuurlijk een groot project, maar prima te doen als je er hapklare brokken van maakt. Start met je boekidee, bepaal je ideale lezer en schrijf daarna je achterflaptekst. Daarna zet je de volgende stappen. […]