Boek zoekt lezersJe ziet het helemaal voor je: jouw boek in de (online) winkel. De eerste opzet voor de cover is klaar en je boekpresentatie is al gepland. Alleen hoe zorg je er nu voor dat jouw boek in de boekenkast van de lezers belandt? Misschien is het tijd voor een contactadvertentie? Boek zoekt lezers!

Boek zoekt lezers

Boekplanner zoekt ideale lezer
Vrolijk boekenstel is op zoek naar een levensmaatje. Wil jij een boek schrijven en ben je op zoek naar een stappenplan? Mis je al jaren een Boekplanner en wil je 52 weken focus op je boek? Samen kunnen we verder.

Het is natuurlijk een ludiek idee en boekpromotie is misschien wel een speurtocht naar je lezers. Maar of ze op een contactadvertentie reageren?

Boekpromotie, moet dat ook nog?

Wat kun je dan wel doen? Verweef je boekpromotie in het hele traject. Vanaf het moment dat je gaat schrijven. Dat begint al met het bepalen van je onderwerp, maar zeker bij het uitwerken van je ideale lezer. Want die gaat jouw boek kopen, als je het goed doet. En als je zorgt dat die lezers jou leren kennen heb je helemaal geen contactadvertentie nodig. Hoe doe je dat?

Pas de 6 stappen voor een goede relatie met je lezers toe.

Stap 1 Leer je ideale lezer heel goed kennen

Werk je ideale lezer zo goed mogelijk uit. Dat helpt je niet alleen bij het schrijven van je boek, maar zeker ook bij je promotie. Hoe meer je van de lezer weet, des te beter kun je erop inspelen.

Stap 2 Onderzoek waar je jouw ideale lezer kunt vinden

Waar kun jij je ideale lezer vinden? Leest hij of zij tijdschriften? Zo ja welke? Welke radio- en tv-programma’s zijn interessant? Maar denk ook aan social media, boekenblogs of sites over jouw onderwerp.

Stap 3 Stel vragen

Weet je wie je ideale lezer is? Stel vragen! Waarover? Wat wil hij of zij weten over jouw onderwerp? Welke vragen zijn er of welk probleem? Maar je kunt ook vragen stellen over je cover, titel etc. Zo leren jullie elkaar beter kennen.

Stap 4 Ga voor verbinding

Maakt contact met je ideale lezer. Reageer op vragen via je e-mail of bijvoorbeeld je Facebookpagina. Wat is een boek zonder lezers?

Stap 5 Laat je zelf zien

Wil je opvallen bij je lezers? Laat jezelf zien. Deel quotes uit je boek, je voortgang, je cover of schrijf een blog over het schrijfproces of je onderwerp. Maak foto’s of video’s of geef een lezing of een webinars over jouw onderwerp. Als je binnen blijft ontmoet je nooit een lezer.

Stap 6 Ze leefden nog lang en gelukkig

Ja! De eerste lezers kopen jouw boek. Nu is het klaar. Helaas. Een relatie is hard werken. En dat blijft zo. Dus blijf je best doen voor je lezers. Blijf contact zoeken. Geef lezingen in bibliotheken, organiseer signeersessies, zoek haakjes (aanknopingspunten) voor de pers. Boekmarketing stopt nooit.

Aan de slag met boekmarketing?

Begin dan vandaag! Wat is jouw contactadvertentie voor je lezers? Deel hem onder dit blog.