Als je als expert een boek schrijft, zorg er dan voor dat je echt waarde geeft in je boek. Lezers willen herkenning en erkenning. En dat lukt alleen als je ze echt raakt.
Hoe doe je dat? Kies 1 ideale lezer en leer die zo goed mogelijk kennen. Kruip in zijn of haar huid. Zo leer je veel over je ideale lezer. En die kennis zet je in bij het schrijven en promoten van je boek en op je website of bij het bloggen.
Kruip in de huid van je ideale lezer
Stap 1 is natuurlijk je ideale lezer kiezen. Stap 2 is deze zo veel mogelijk uitwerken. Heb je klanten die erg op je ideale lezer lijken? Betrek deze dan bij je research en stel ze de juiste vragen.
15 vragen voor je ideale lezer
- Welke boeken heb jij al gelezen over dit onderwerp?
- Wat mis je nog?
- Als je een vraag aan mij mocht stellen over dit onderwerp, welke zou dat dan zijn?
- Wat wil je leren over dit onderwerp?
- Welke belangrijke keuzes heb je hierbij gemaakt?
- Welke stap stel je hierbij steeds weer uit?
- Wie is volgens jou dé expert?
- Waarom zou je mijn boek kopen?
- Waar zou je mijn boek kopen?
- Wat is het beste artikel of blog over dit onderwerp?
- Op welke social media kanalen of groepen lees jij hier meer over of deel je je ervaringen?
- Welk boek heeft voor een belangrijke verandering in jouw persoonlijke of zakelijke leven gezorgd?
- Wat zijn jouw 3 kernwaarden?
- Wat is jouw vraag of probleem? (Over het onderwerp van je boek)
- Welk resultaat wil je bereikt hebben na het lezen van mijn boek?
Welke vragen stel jij je ideale lezer?
Welke vraag wil jij je ideale lezer stellen? Deel het onder dit blog.
Wil je aan de slag met je ideale lezer? Volg dan de gratis online training ‘Start met je boek’.
[…] vragen aan je ideale lezer of personage. Zo zorg je voor verdieping in je boek, verhaal of […]
[…] te kiezen! Want dan schrijf je een beter boek en is je boekpromotie ook veel eenvoudiger. Je kruipt helemaal in de huid van de ideale lezer. Er zorgt dat die lezer erkenning en herkenning voelt. Jouw lezer heeft een vraag of probleem en […]
[…] Een boekschrijven is een traject, waarschijnlijk kost het je wel een jaar. Daarom start je met je ideale lezer. Bedenk daarbij wie jouw ideale klant is over een jaar, als jouw boek in de winkel ligt. Misschien […]
[…] je ideale lezer […]
[…] Nu weet je wat je gaat schrijven. Maar hoe bepaal je nu voor wie je gaat schrijven? Jij bent een expert, en deelt graag je kennis. De vraag is alleen: met wie? Als je je boek voor iedereen schrijft, schrijf je eigenlijk voor niemand. Waarom schrijf je je boek voor jouw ideale lezer? Als je je boek voor een grote doelgroep schrijft, dan heb je toch veel meer lezers? Helaas, dat is niet waar, de kans is namelijk groot dat je dan de boot mist. Want hoe meer je in verbinding gaat met je lezer, des te groter het resultaat. En hoe krijg je dat voor elkaar als je voor een brede doelgroep zoals ‘ondernemende vrouwen van 35 tot 55’ schrijft? We hebben het dus niet over de doelgroep zoals je die nu voor ogen hebt, maar waarschijnlijk over een van hen.Maak het specifiek en ‘praat’ tegen je ideale lezer. Een doelgroep heeft overeenkomsten, maar vooral ook heel veel verschillen. Het is heel lastig om die hele groep te willen bereiken als je al die verschillen meeneemt in je verhaal. En herkenning en erkenning van de lezer is heel belangrijk. Pas dan koopt hij of zij je boek en gaat het lezen, of nog liever toepassen en deelnemen aan de bijpassende training. Die overeenkomsten tussen de mensen van jouw doelgroep komen weer terug in je ideale lezer. Daarom schrijf je voor hem of haar. De eerste stap is dan ook om je ideale lezer te leren kennen. […]