Vragen aan je ideale lezerAls je als expert een boek schrijft, zorg er dan voor dat je echt waarde geeft in je boek. Lezers willen herkenning en erkenning. En dat lukt alleen als je ze echt raakt.

Hoe doe je dat? Kies 1 ideale lezer en leer die zo goed mogelijk kennen. Kruip in zijn of haar huid. Zo leer je veel over je ideale lezer. En die kennis zet je in bij het schrijven en promoten van je boek en op je website of bij het bloggen.

Kruip in de huid van je ideale lezer

Stap 1 is natuurlijk je ideale lezer kiezen. Stap 2 is deze zo veel mogelijk uitwerken. Heb je klanten die erg op je ideale lezer lijken? Betrek deze dan bij je research en stel ze de juiste vragen.

15 vragen voor je ideale lezer

  1. Welke boeken heb jij al gelezen over dit onderwerp?
  2. Wat mis je nog?
  3. Als je een vraag aan mij mocht stellen over dit onderwerp, welke zou dat dan zijn?
  4. Wat wil je leren over dit onderwerp?
  5. Welke belangrijke keuzes heb je hierbij gemaakt?
  6. Welke stap stel je hierbij steeds weer uit?
  7. Wie is volgens jou dé expert?
  8. Waarom zou je mijn boek kopen?
  9. Waar zou je mijn boek kopen?
  10. Wat is het beste artikel of blog over dit onderwerp?
  11. Op welke social media kanalen of groepen lees jij hier meer over of deel je je ervaringen?
  12. Welk boek heeft voor een belangrijke verandering in jouw persoonlijke of zakelijke leven gezorgd?
  13. Wat zijn jouw 3 kernwaarden?
  14. Wat is jouw vraag of probleem? (Over het onderwerp van je boek)
  15. Welk resultaat wil je bereikt hebben na het lezen van mijn boek?

Welke vragen stel jij je ideale lezer?

Welke vraag wil jij je ideale lezer stellen? Deel het onder dit blog.

Wil je aan de slag met je ideale lezer? Volg dan de gratis online training ‘Start met je boek’.