Hoera, je hebt een uitgever!
Je bent nu aan het herschrijven en de aanpassingen van de uitgever aan het doorvoeren. Daarna gaat je boek naar de redactie. Meer is op dit moment niet nodig, want je uitgever regelt straks de boekpromotie, toch?
Stop, wacht. Vergis je niet, het merendeel van de boekpromotie komt bij jou terecht. Echt? Ja, uitgevers hebben vaak maar een beperkt budget en investeren in auteurs die nu al bestsellers leveren is veiliger. Daarnaast ben jij de auteur. Jij bent degene die straks op de radio te horen is of in een tijdschrift staat. En als je wacht tot vlak voor de publicatie van je boek, dan ben je te laat. Dus start vandaag nog…
Boekpromotie start met je eerste woord
Omdat je straks, als je boek klaar is, goed wilt verkopen, is het belangrijk dat je nu al nadenkt over wie en waar jouw lezers zijn. Het bepalen van je ideale lezer is een van je eerste stappen. Denk in echte mensen, in personen, want dan weet je ook wat hij of zij nog meer leest, welke tv-programma’s hij kijkt, welke radioprogramma’s hij luistert en welke tijdschriften en kranten favoriet zijn. Daar moet jij dus ook zijn. Hetzelfde geldt voor social media; maak ook daarin een keuze die gebaseerd is op jouw ideale lezer. De voorbereidingen op je boekpromotie beginnen dus vandaag.
Hoe creëer je fans voor je boek?
Als je straks je boek wilt verkopen, heb je nu al fans nodig. Start klein met je promotie van je boek. Denk aan een nieuwsbrief en deel op social media hoe het gaat met je schrijfproces, of verklap af en toe een alinea. Ga de nieuwsgierigheid van jouw toekomstige lezers alvast prikkelen. Natuurlijk hoef je niet elke dag te vertellen dat je een boek schrijft, maar ga op zoek naar mensen die geïnteresseerd zijn in jouw verhaal of onderwerp.
Boekpromotie en social media
Wat kun je vanaf het begin al delen op social media?
- de titel van je boek
- een quote
- een vraag; betrek de lezers bij je boek door te vragen wat ze willen weten over jouw onderwerp, of als je fictie schrijft waar je een goede plek vindt voor een ontvoering of welke andere boeken ze over jouw onderwerp lezen
- deel drie verschillende (proefdrukken van) covers
- deel hoeveel je hebt geschreven die dag, wanneer je deadline is, waar je schrijft of dat het even niet lukt
- betrek de lezers bij je research
- vraag welke tijdschriften ze lezen
Werk je met een reguliere uitgever? vraag dan vooraf welke informatie je nu al mag delen. Geef je in eigen beheer uit dan bepaal je natuurlijk alles zelf.
Wees creatief. Zet de stappen die passen bij jouw ideale lezer en doseer het. In de Boekplanner en het bijbehorende boek vind je meer tips en ruimte voor je eigen aantekeningen.
Boekmarketingplan
Je boek verkoopt zich niet vanzelf, maar gelukkig kun je er veel zelf aan doen. Welke stappen zet jij nu al? Wil je aan de slag met je boekmarketingplan? Dan is het tijd voor magische marketing!
Geef een reactie