Gastblog Denise Hulst over een goede boekenwebsite

De 13 must haves van een goede boekenwebsiteEen belangrijk onderdeel voor het verkopen van je boek is een goede website. Het is je poort naar de buitenwereld en de plek waar jouw potentiële lezers voor het eerst kennis kunnen maken met jou en je boek.

Als je een goede website wilt, dan kun je kiezen uit drie soorten:

  • Een Companywebsite waar het accent ligt op je zakelijke activiteiten en waar je boek bij verschijnen aandacht krijgt op de homepagina. Vanaf deze website kunnen bezoekers doorklikken naar een pagina met meer informatie en een bestelknop.
  • Een Auteurswebsite waar jij als auteur in het middelpunt van de belangstelling staat en die zeker een goede keus is als je al meerdere titels op je naam hebt staan.
  • Een Boekenwebsite waar het accent op je boek ligt en niet op jou.

Aan een Boekenwebsite schenk ik aandacht in de volgende tip.

Klassieke fouten op je boekenwebsite

Als auteur heb je een website nodig. Het is de spil van je boekmarketingstrategie. Een van de eerste dingen waar een uitgever tegenwoordig naar vraagt, is of je een website hebt. Als je denkt dat je het alleen met social media accounts af kunt, dan moet ik je teleurstellen: dat is niet het geval. Je website is de plek waar je je potentiële lezers de kans geeft om echt kennis te maken met je boek. En vervolgens met jou. Dat is de eerste stap naar het bouwen van een stevig auteursplatform.

Ik beoordeel veel auteurswebsites en ik zie een aantal klassieke fouten:

  • Veel auteurs zetten zichzelf uitgebreid op de homepagina. Als je een gevierd schrijver bent, mag je ijdel zijn. Als nog niemand van je heeft gehoord niet. Mensen zijn primair in het thema van je boek geïnteresseerd en de manier waarop je schrijft. Als hen dat aanspreekt en ze plezier beleven aan jouw schrijfstijl en je onderwerp, ontstaat er in latere instantie belangstelling voor jou, de auteur.
  • Veel auteurs geven stukken tekst weg van hun boek zonder de bezoekers om achterlating van hun emailadres te vragen. Daardoor weet je nooit wie er op je website zijn geweest, wie je teksten gelezen hebben en wie er oprecht geintresseerd zijn in jouw schrijfwerk. En kun je ook niet de relatie aangaan met deze oprecht geïnteresseerde lezers, zodat ze op de langere termijn kopers van je boek worden.
  • Op de websitepagina’s staan te weinig uitnodigingen aan bezoekers om of het boek te kopen of om na achterlating van hun emailadres een stuk van het boek opgestuurd te krijgen. Te weinig call to actions, dus. Deze call to actions hoeven niet schreeuwerig of opdringerig te zijn. Je kunt ze klein en bescheiden houden, zolang er op een tweetal pagina’s wel heel duidelijke call to action knoppen staan.

Het doel van je boekenwebsite

Goede boekensiteDe bezoekers op je website die nog nooit van jou hebben gehoord en op de titel of het onderwerp van je boek afkomen via social media, zijn in de eerste instantie niet in jou, de auteur, geïnteresseerd, maar in dat wat je hebt geschreven. Je komt tegemoet aan hun nieuwsgierigheid door op de homepagina het dus vooral over je boek te hebben. In een latere instantie gaan ze pas op zoek naar de mens achter de auteur.

Als het goed is, heb je nagedacht over het doel dat je hebt met je website. Wil je dat bezoekers kennis met je maken? Of dat ze je boek kopen? Of dat ze zich inschrijven op je e-maillijst?
Ik zou voor de laatste gaan. Een grote e-maillijst is namelijk de navelstreng van een succesvolle schrijverscarrière en de basis van een stevig auteursplatform. Daarnaast is het een gegeven dat bezoekers op je website een proces moeten doorlopen voordat ze toe zijn aan de laatste stap: het kopen van je boek. Gemiddeld zijn er zo’n 20 contactmomenten nodig voordat mensen tot aanschaf overgaan van iets waar ze nog geen ervaring mee hebben. Dat is ook de reden waarom series zo goed verkopen. Eens een fan, altijd een fan, zogezegd.

De 13 must haves van een Boekenwebsite

  1. Gebruik de homepagina om je boek zichtbaar te maken en niet om een lang verhaal over jezelf neer te zetten.
  2. Zet een HD afbeelding van de omslag groots op je homepagina en wat kleiner op de andere pagina’s.
  3. Zet alle praktische informatie bij alle afbeeldingen van de cover: prijs, isbn-nummer, uitvoering, uitgever, bestelinformatie.
  4. Bied bezoekers in ruil voor hun e-mailadres een stuk van je boek aan met een optin-formulier in het kader van listbuilding.
  5. Zet op elke pagina van je website een plaatje van je boek en de mogelijkheid om het eerste hoofdstuk aan te vragen.
  6. Plaats achter elk plaatje van je boek een bestellink.
  7. Houd de ‘over mij’ pagina kort en krachtig en noem de ‘over mij’ tab niet ‘over mij’, maar ‘over Je voornaam / Achternaam’ dus als je Simone Hendriks heet ‘Over Simone Hendriks’. Dan word je beter gevonden door Google en stijg je in de ranking.
  8. Geef lezers de mogelijkheid om door te klikken naar een pagina waar een uitgebreidere biografie van jou staat.
  9. Zet zoveel mogelijk recensies op je website in aanloop naar de verschijning van je boek. Zorg dus dat een aantal fans je boek heeft gelezen voordat het verschijnt.
  10. Zet een aantal recensies op de homepagina onder de cover van je boek.
  11. Zet een link onder deze recensies met de naam ‘meer recensies lezen’ naar een pagina met meer recensies.
  12. Vraag deze fans om een korte videoboodschap te maken over je boek.
  13. Gebruik deze videoboodschappen en de recensies op je social media kanalen.

Een goede boekenwebsite heeft de volgende pagina’s:

  • Home: je boek frontaal in HD op de homepagina. Met alle informatie genoemd bij punt 3. En een boektrailer….
  • Over Sofie Karelse (de over mij pagina die je je eigen naam geeft). Een korte biografie met daarin relevante informatie. Wat maakt jou tot schrijver, wat zijn je drijfveren, waar heb je relevante kennis vandaan? Vermijd een chronologische opsomming van feiten en gebeurtenissen. Die zijn namelijk bloedsaai. Wil je toch veel over jezelf vertellen? Zet dan een link naar een pagina waar je een uitgebreidere biografie zet. Deze pagina neem je niet op in het menu.
  • Recensies: zorg dat daar alle recensies en videorecensies staan.
  • Agenda: als je een boektour doet voor je boekpresentatie.
  • Op het web: maak een pagina waar je je social media accounts op zet, maar ook bijvoorbeeld de online platforms waar je voor schrijft of publiceert. Neem de linkjes naar je schrijversaccount op.
  • Blogpagina: altijd doen, het vergroot je bereik. En elke keer als jij een post plaatst word je opnieuw gerankt door Google. Google is gek op websites waar wat gebeurt.

Boekpromotie 365 dagen een tip

Boekpromotie… elke auteur moet daar iets mee. Kun je daar hulp bij gebruiken? Dan zijn de 365 boekpromotietips van Denise een goed idee. Voor een betaalbaar bedrag ontvang jij elke dag een goede tip voor je boekpromotie.

 

Denise Hulst boekenwebsiteDenise Hulst is auteur & zakelijk auteurscoach.
Zij helpt auteurs die hun boek in eigen beheer uitgeven en werkt samen met uitgevers die het belangrijk vinden dat een auteur leert wat hij of zij zelf kan doen om hun boek goed te verkopen.

Maak een succes van je boek met een sterk auteursplatform.
Slimme verdienmodellen met je boek