Mijn boek Met je smartphone het bos in verscheen op 14 maart 2014. Bijna alle onderwijsbladen schreven er over, er verscheen een artikel van bijna 2 pagina’s in ‘Trouw groen’ en ik was met een groepje kinderen bij ‘Vroege vogels’ op de radio. En er was veel meer en alleen maar positief. En toen ontving ik een e-mail.
Dat er teveel foto’s in mijn boek stonden van kinderen in de natuur, dat het het geen leesboek was, maar dat het geschreven was als een informatieboek met korte teksten.
Ze denderde zo over mijn boek heen. Ik las het om 23:00 en ik voelde mij zo beroerd. Wat had ik gedaan? Mijn eerste reactie was een boze e-mail terugsturen, of de e-mail naar de prullenbak slepen…
Anderhalf jaar lang had ik geprobeerd zoveel mogelijk informatie en foto’s te verzamelen om scholen, (groot-)ouders en andere natuurliefhebbers te inspireren om digitale apparaten niet als vijand te zien, maar als hulpmiddel om af en toe in te zetten om kinderen vaker de natuur in te krijgen.
En nu schreef iemand dit!
Ineens wist ik het.
Het klopte helemaal deze kritiek. Mijn boek is een boek met veel beeldmateriaal en korte informatie om de lezers te inspireren. Ze had gelijk. Ik schreef een vriendelijke e-mail terug. De volgende ochtend had ze haar kritiek in een nieuw bericht afgezwakt. Haar verwachtingen waren anders geweest. Ze had gedacht dat ze in mijn boek een letterlijke handleiding zou vinden. Nu was dit een e-mail en die raakte mij toch en als het nu in een krant staat of bij een online boekwinkel? Hoe ga je daar mee om?
Hoe zit dat met jouw boek?
Je boek is jouw kindje en daar blijft iedereen van af! Ik snap je helemaal. De enige remedie is dan: laat jouw boek op je computer staan of gooi je manuscript weg, want er is altijd iemand die kritiek heeft. Daar doe je weinig aan, leer er maar mee te leven. Het is eigenlijk ook logisch, want jij hebt jouw boek voor je ideale lezer geschreven en daar hoort deze persoon duidelijk niet bij. Wat kun je wel doen?
10 tips over omgaan met negatieve kritiek
- Reageer niet op een negatieve recensie in het openbaar. Meestal zorgt dit voor een boomerangeffect. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden waarbij een auteur in de aanval gaat en niet alleen van de recensist verliest maar ook van de toekomstige lezers. Ga niet met modder gooien.
- Wil je toch reageren op de recensie? Wacht dan een paar dagen en reageer inhoudelijk. Laat je reactie eerst aan iemand lezen en haal alle emotie er uit.
- Ga geen fakerecensies plaatsen onder een andere naam. Je loopt het risico dat iemand je ontmaskert en dan ben je jouw geloofwaardigheid als auteur kwijt.
- Lees alle positieve reacties en recensies over jouw boek nog eens door. Voor die mensen heb je het boek geschreven. Richt je daar op.
- Vraag aan je lezers of ze een review willen schrijven op je site of bij online boekhandels. Zo zorg je dat de balans positief uitslaat.
- Stuur je boek naar bloggers die schrijven over jouw onderwerp. Zo zet je veel positiviteit tegenover een beetje negativiteit.
- Help Google. Google heeft een geheugen als een olifant. Staat er een negatieve kritiek online, dan blijft hij vindbaar. Zorg voor een goede seo van je boek, je site en blogs. Als je dat goed doet, komen jouw resultaten hoger dan de negatieve boekrecensie.
- Ben je debutant? Uit onderzoek blijkt dat een negatieve recensie ook positieve gevolgen kan hebben. Voor een onbekende auteur maakt het niet uit of een recensie positief of negatief is. De verkoop stijgt. Misschien is dat een troost?
- Kijk nog eens naar de negatieve kritiek. Kun je er iets van leren? Gebruik het voor je volgende boeken. Het perfecte boek bestaat niet.
- Onthoud: er zijn altijd mensen die negatieve kritiek hebben, hoe goed jouw boek ook is.
Twijfel je over je boek? Vraag dan een manuscriptbeoordeling aan.
Succes met het schrijven.
Wat is jouw ervaring met negatieve kritiek? En hoe ga je daar mee om? Reageer onderaan deze blog.
Je kunt advies, commentaar of negatieve recensies ook compleet negeren. Soms is dat het slimst.
Dat is een goede tip Karen. Heb jij ook negatieve feedback op je boek gehad?
Leuk artikel! Ik vind dat je het goed gedaan hebt. En inderdaad je kunt nu eenmaal niet iedereen pleasen. Ik heb er toevallig vandaag ook een blog over online gezet. Had afgelopen weekend een vergelijkbaar momentje en het inspireerde mij ook tot het schrijven over hoe je ermee omgaat.
Cindy, zet jij de link naar jouw blog er even bij?
Wat leuk om te lezen. Ik had naast al mijn goede recensies ineens een negatief bericht gekregen. Ik begrijp wat de recensent bedoeldt maar zij begrijpt niet hoe mijn boek is bedoeld. Geen moeilijke pil waar de lezer doorheen moet worstelen was zeker één van mijn voorwaarden. Daardoor vinden mensen, die niet zo van lezen houden, het leuk om een boek te lezen. Juist die mensen probeer ik te laten genieten van mijn roman. Zo zie je maar, zo veel mensen, zo veel meningen. Ik geniet in ieder geval van de feedback van de lezers die het verhaal, mijn inziens, wel begrepen, en bovenal, genoten hebben.
Groetjes,
Jolanda Rossieau
Dag naamgenoot,
Het hoort er gewoon bij.