Boekpitch: Verkoop in 60 seconden je boekZorg voor een boekpitch die mensen raakt!

Tijdens een workshop bij een uitgever deelde ik mijn boekpitch aan zeven auteurs. Ze waren het er unaniem over eens. Ze zaten op mijn boek over schrijfinspiratie te wachten.

Hoe is dat als jij iemand spreekt over je boek? Heb jij dan een goede boekpitch paraat?

Wat is een boekpitch?

Het idee van een (elevator) pitch komt uit Amerika. Stel je staat met iemand in de lift, dan heb je maximaal een minuut om je boodschap kernachtig over te brengen. Dat kan ook voor je boek.

Als je iemand net ontmoet dan gaat het om een netwerkpitch. Je wil dat iemand een indruk van jou krijgt en dat je boodschap blijft hangen. Ben je die eerste fase al voorbij? Dat kun je voor een verkooppitch gaan.  Wees vooral ook geïnteresseerd in de ander.

Je boek goed pitchen, is een kunst en erg belangrijk. Want een goede boekpitch helpt je om je boek te verkopen. Waarschijnlijk zet je je pitch ook op je site en op de achterflap van je boek.

Daarnaast is het de kern van je boek, en dus een mooie start voor je gaat schrijven.

Mijn 5 tips voor je boekpitch:

  1. Let op je doelgroep
    Natuurlijk is het handig dat je een krachtige boekpitch hebt. Maar aan een boekpitch heb je waarschijnlijk niet genoeg. Want een journalist of een uitgever heeft een andere insteek dan je potentiële lezer. En schrijf je als ondernemer een boek? Dan wil je bij bijvoorbeeld een netwerkbijeenkomst niet alleen je boek, maar ook je bedrijf pitchen. Dus probeer niet een verhaal van 10 minuten in een minuut te proppen, maar zorg dat je verschillende versies voorhanden hebt. Je hebt weinig tijd voor de perfecte boekpitch, dus pas hem aan je doelgroep aan.
  2. Speel met de lengte
    Het advies over de duur van een elevator pitch is verschillend. Soms lees je dat het maar tien seconden mag duren, andere keren dertig seconden of een minuut tot zelfs twee minuten. Een harde grens is er dus niet. Mijn tip: maak een boekpitch met verschillende lengtes. Heb je meer tijd? Dan deel je de langere versie als die bij je doelgroep past.
  3. Wees origineel.
    Zorg dat je specifiek bent. Deze boekpitch past alleen bij jouw boek. Waarom zou ik jouw boek lezen? Prikkel met je boekpitch. Het is geen literatuur, maar reclame voor je boek.
  1. Zorg voor presentatiemateriaal
    Heeft de ander interesse na jouw boekpitch? Geef dan je visitekaartje, een flyer, boekenlegger of iets anders af met informatie waar ze jouw boek meteen kunnen reserveren of bestellen..
  2. Oefen en oefen
    Is je boekpitch naar je zin? Ga oefenen en blijf dat doen. Stel ik bel je midden in de nacht op? Kun je je pitch dan meteen met mij delen? Houd er ook rekening mee dat zolang je nog aan je boek schrijft, er waarschijnlijk ook nog wijzigingen zullen komen.

 

 

 

Jouw boekpitch gaat mensen raken

Wil jij ook een boekpitch? Reserveer dan nu jouw plek voor de Workshop ‘Zorg voor een boekpitch die mensen raakt’. Voor slechts €35,– exclusief btw ga jij met jouw boekpitch aan de slag.