Toen Hans naar mij toekwam, vroeg hij hulp bij het schrijven van zijn boek over burn-out. Hij vroeg zich af hoe hij ervoor kon zorgen dat de lezers zijn boek zouden lezen, en echt aan de slag zouden gaan met zijn tips.
Hij had zijn boek grotendeels al geschreven en keek ik mee naar de vorm, insteek en opbouw van zijn boek. Zijn eerste hoofdstuk ging over de oorzaken van een burn-out en stress en hoe dat werkt in je lichaam. Dus denk aan adrenaline, hormonen, overbelasting en lichamelijke processen. Het was interessant en goed onderbouwd. Wie is de ideale lezer van dit boek? Iemand met een (bijna) burn-out.
Ideale lezer
Verdiep je altijd eerst in je ideale lezer. Verplaats je in zijn of haar situatie of probleem. Als je het niet meer ziet zitten, niet meer weet hoe je uit je burn-out komt en je je schuldig voelt tegenover je klanten of collega’s, wil je dan weten hoe je lichaam werkt onder stress, of waar je burn-out vandaan komt?
Het antwoord is: Nee!
Je wilt eruit! Je wilt herkenning en erkenning voelen en een stappenplan of tips krijgen, zodat je kunt gaan werken aan een oplossing. Die achtergrondinformatie lees je misschien later wel.
Herkenbaarheid en erkenning
Samen met Hans keek ik naar dit nieuwe hoofdstuk en hij stuurde het voor proef naar zijn ideale lezer.
Een week later belde Hans mij. Zijn ideale lezer had gehuild toen hij de tekst las.
“Dit is zo herkenbaar, het gaat over mij. Jij weet waar je over schrijft en hoe het voelt. Ik wil jouw boek lezen, dit gaat mij helpen!’
Dit is wat jij ook wilt, toch? Dat je lezers erkenning en herkenning voelen en nieuwe stappen zetten in hun zakelijke en persoonlijke succes. Want jij wilt waarde geven met je boek en anderen helpen. En als ze meer hulp nodig hebben, kan dat ook via een training of coaching.
Dus neem je lezer bij de hand en zet de situatie meteen neer in hoofdstuk 1. Alleen dan wil ik verder lezen.
Hulp met je boekidee?
Kun je hulp gebruiken bij het schrijven van je boek en denk je aan individuele schrijfcoaching? Neem dan contact met mij op voor een gratis skypegesprek.
[…] Schrijf vooral omdat jij een verhaal hebt dat een podium verdient en waar je anderen blij mee maakt. Schrijf voor jezelf en voor je ideale lezer. […]