Je boek niet publiceren is het veiligstIk herken je gevoel, het twijfelen en uitstellen. Want zolang je je boek nog niet in de wereld hebt gezet, ben je veilig. Veilig voor kritiek. Maar als je anderen wilt bereiken met jouw boek, kun je niet in deze fase blijven zitten. Wat nu?

 

Begin met kleine stapjes

Start met de opzet van je boek en deel je boekpitch, de eerste versie van je achterflap of je ideale lezer. Zo kun je vast polsen of jouw boekidee levensvatbaar is en welke verwachtingen jouw ideale lezer heeft. Dit is spannend, maar gaat je waarschijnlijk al veel opleveren. Ook bij dit onderdeel denk ik graag met je mee.

Het echte werk

Heb je vertrouwen in je boekidee? Dan is het tijd voor het echte werk. Schakel een professional in. Werk met een schrijfcoach. Natuurlijk krijg je van een goede schrijfcoach ook stevige feedback, maar dan wel goed onderbouwd met veel aandacht voor de goede punten en advies voor verbeteringen. Je raakt zo steeds meer gewend aan het krijgen van feedback en aan het idee om jouw kindje straks met de wereld te delen. Zorg ervoor dat je boek dicht bij jou en je ideale lezer blijft.

Zoek proeflezers

Is de basis klaar? Ga dan op zoek naar proeflezers. Ga daar serieus mee om. Kies geen familie of vrienden. Maar zoek je ideale lezer. Waarschijnlijk is dit een van jouw klanten. Kies drie verschillende proeflezers. Denk aan je ideale klant/lezer, misschien een collega, een andere expert of vakgenoot.

Met mijn steun ga je alle feedback toepassen tot je je ruwe manuscript hebt. Ondertussen denken we al na over je boekpromotie en je manier van uitgeven. Steeds zet je weer een stapje.

Weg met de fouten

Heb je alle feedback van de proeflezers en daarna mijn laatste feedback verwerkt? Dan gaat je manuscript naar een redacteur. Nu krijg je weer feedback, tekstueel en de laatste fouten gaan er nu uit. Nu heb je weer een stap gezet.

Jouw boek de wereld in

Misschien heb je ondertussen al verdiept in de verschillende manieren van uitgeven en welke uitgever bij jouw boek past of hebben we samen een plan gemaakt om uit te geven via een dienstenuitgever. (selfpublishing)

En ook de koppeling naar je bedrijf hoort er bij. Hoe ga je ervoor zorgen dat een deel van de lezers ook je klanten worden? En hoe ga je de lezers verder helpen na je boek?

Jouw boekstrategie

Ja het lijkt veel, en dat is het ook. Maar als je een goede boekstrategie hebt, dan gaat een boek jou en je lezers veel opleveren.  En natuurlijk kun je nog steeds negatieve feedback op je boek krijgen. Je kunt het niet iedereen naar de zin maken. Maar schrijf in ieder geval jouw beste boek voor dit moment en start met een goede boekstrategie. En hoewel je boek niet publiceren het veiligst is, is jouw verhaal in de wereld zetten zoveel mooier. Dit omdat het jou en de lezers zoveel gaat brengen.

Tijdens een boekstrategiegesprek kijken we samen naar de stappen voor het schrijven, promoten en publiceren van je boek. Ik heb maar ruimte voor vier boekstrategiegesprekken per maand. Dus reserveer nu jouw gesprek.