Gastblog van Sanne Visch
Je boek zelf uitgeven, betekent: heel veel keuzes maken!
Is je manuscript afgerond? Zeker weten?! Of moet er toch nog een keer iemand naar kijken?
Waar schakel je hulp voor in? En wie gaat dat dan doen?
Hoe gaat je boek eruit zien? Welke foto komt er op de cover? Welke kleuren gebruik je? En waarom?
Welke tekst zet je op de achterkant? Ook iets over jezelf? Met of zonder foto?
Welke prijs krijgt je boek? En waar ga je je boek verkopen? Hoe ga je je boek eigenlijk versturen? En de betaling? Hoe zit dat eigenlijk?
Aaargh! Wat een vragen! Ik word er nu al moe van! Jij ook?
Grip!
Het grootste voordeel en tevens de grootste uitdaging van het zelf uitgeven van je boek is het krijgen van grip! Jij hebt de regie! Dit is jouw boek! Jouw naam – en wellicht foto – komt op de cover! Voelt wel lekker, toch?!
Voor het krijgen van grip is het van belang dat je:
– je einddoel helder hebt;
– weet hoe het proces eruit ziet en welk tijdspad daarbij hoort;
– weet welke middelen je tot je beschikking hebt (waaronder in hulp en €’s).
Je einddoel
Dat is je boek! Geschreven om gelezen te worden. Om een boodschap na te laten. Of om je te ondersteunen in je professie. En dat boek is de ideale verhouding tussen wat jij wilt overbrengen en wat jouw lezer wil ontvangen. Zowel qua inhoud als qua look & feel.
Zoom je in op het aankoopproces, verplaats je dan vooral in de beleefwereld van je lezer. Wat spreekt aan? Wat werkt praktisch? Hoe zorg je voor de ideale lezerservaring? Dit zal je gaan helpen bij het stimuleren van de verkoop.
Wanneer ga je wat doen?
Zorg ervoor dat je weet welke stappen je te nemen hebt en wanneer je met welke stap moet beginnen. Om te beginnen geeft dit rust! Je weet waar je de komende maanden keuzes in moet maken en je weet wat er nodig is om je einddoel te bereiken. Je kunt je alvast oriënteren of wat voorwerk doen.
Daarnaast werkt het als een stok achter de deur, wanneer je een deadline (per stap) vaststelt.
TIP!
Wanneer je de datum van je boeklancering of boekpresentatie openbaar deelt met je potentiële lezers, heb je een deadline die je gewoonweg niet kunt verschuiven! Durf jij het aan?
Wat is er voor nodig?
Bij het uitgeven van je boek, ga je kosten maken. Deze kosten zijn afhankelijk van de keuzes die je gaat maken. Logisch! Maak voor jezelf een overzicht welke hulp je in welke fase nodig hebt en koppel daar een financiële planning aan. Vraag offertes aan en zet in een tijdspad uit wanneer je welke investering moet doen. Zorg er daarnaast voor dat de hulptroepen die je inschakelt, op de hoogte zijn van jouw planning en zich daarin ook kunnen vinden. Dit voorkomt vertraging, waar je op dat moment meestal geen invloed meer op hebt.
De touwtjes in handen
Weet jij waar je naartoe werkt, hoe je er moet komen en wanneer, wie je erbij gaat helpen en wat het kost? Mooi! Dan ben jij er klaar voor om je boek in eigen beheer uit te geven.
Sanne Visch houdt zich actief bezig met de kennisdeling rondom het schrijven en uitgeven van boeken bij Boekschrijven.nl en Boekengilde. Ze is intermediair tussen auteurs en aanbieders in de markt, ze geeft webinars over uiteenlopende onderwerpen (van het afronden van het manuscript tot het vermarkten van je boek), ze redigeert manuscripten en ondersteunt meerdere auteurs bij de boekpromotie.
Geef een reactie