Je hebt veel kennis en ervaring over jouw onderwerp. Die kennis structureer je en je gaat schrijven. Je weet genoeg, dus dat boek komt er wel. Alleen, vergeet niet: dit is jouw kennis en jouw verhaal. Gaat het op deze manier ook werken om je boek te schrijven en te verkopen? Want jouw ideale lezer heeft verwachtingen bij jouw boek en jouw logische volgorde is misschien niet zo logisch voor je ideale lezer.
Je boek en een ander bril
Natuurlijk, het is jouw boek. En jij bent de expert. Dus je weet echt wel hoe je dit gaat opschrijven. De vraag is alleen, wie gaat het lezen en hoe zorg je voor een goede verkoop als je er alleen door je eigen bril naar kijkt? Vandaar dat ik wat brillen voor je heb klaargelegd. Zet steeds een andere bril op.
Bril 1: Je ideale lezer
Je ideale lezer heeft een probleem of een vraag en hij wil een antwoord of een oplossing van jou in je boek. Wat is het lezersresultaat? Welk resultaat krijgt de lezer na het lezen van jouw boek? Wil je ideale lezer meteen doorlezen na je eerste alinea? En is jouw opbouw van je verhaal logisch voor je ideale lezer? Maak een fan van deze lezer. Bijvoorbeeld door een gratis werkboek of een online training aan je boek te koppelen.
Bril 2: De uitgever
Een uitgever wil geld verdienen aan jouw boek. Daarom heb je er rekening mee te houden dat jouw boek binnen zijn portfolio valt. Verder is het natuurlijk belangrijk, dat hij de verkoopwaarde van jouw boek ziet, en de waarde die jij als auteur kan toevoegen. Dat samen maakt het uitgeven van jouw boek interessant, want er is natuurlijk wel een goede verkoop nodig.
Bril 3: De boekhandel
Veel boeken van debutanten komen niet in de boekhandel. Natuurlijk zijn ze wel online te koop. Ook een boekhandel wil aan jouw boek verdienen. Dus is het belangrijk in welke categorie/boekenkast jouw boek past en of er ook vraag is naar dat soort boeken. Je kunt uiteraard zelf aan de boekhandels is jouw woonplaats vragen om jouw boek aan te schaffen.
Bril 4: De journalist
Als je boek bijna verschijnt, verstuur je (of je uitgever) een persbericht naar journalisten. Verwacht niet meteen dat journalisten bij jouw boekpresentatie verschijnen. Wel kun je wat extra stappen zetten, zodat je meer media-aandacht krijgt. Een journalist is alleen geïnteresseerd in de nieuwswaarde. Sluit jouw boek aan bij een actueel thema? Is er een haakje naar een onderwerp dat nu in de belangstelling staat? Help de journalist om die verbinding te zien. Maak ook persoonlijk contact met circa 5 journalisten die echt bij het onderwerp van je boek passen. En vergeet vooral de regionale pers en de vakbladen niet.
Nu mag je je eigen bril weer op
De basis blijft jouw verhaal. Al die andere brillen zijn ook belangrijk, maar vergeet niet waarom jij je boek schrijft. Schrijf in een flow. Vraag feedback, bijvoorbeeld aan een schrijfcoach en zet af en toe een andere bril op. Bij persoonlijke schrijfcoaching gaan we daar samen mee aan de slag.
Bekijk ook mijn video
Wil je meer weten over je ideale lezer? Ga dan aan de slag met mijn Gratis online training: Start met je boek!
Nuttige tips. Wij (vriendin en ik) hebben al wat boeken uitgegeven in eigen beheer. Er komt inderdaad veel bij kijken. Ook als je jouw boek bij het Centraal Boekhuis wilt hebben staan. Of via een Bol wilt verkopen. Persberichten zijn ook altijd een goed idee. Handig om te lezen van de verschillende brillen!
Dag Rory, bedankt voor het compliment. In eigen beheer uitgeven is meer werk, maar je hebt ook meer controle.
Jolanda Pikkaart – dé kleurrijke schrijfcoach
De enige schrijfcoach die schrijven, mindset en boekpromotie combineert, zodat je boek en je business elkaar versterken.