Stel, je bent ondernemer. Je hebt een manuscript geschreven. Wellicht nog wat ruw, maar… je bent bijna klaar om het als boek uit te geven. Wil je zeker weten dat je boek wordt gepubliceerd en alle touwtjes in handen houden? Ga dan voor selfpublishing.

Selfpublishing? Wat is dat ook alweer?

Selfpublishing, ook wel uitgeven in eigen beheer genoemd, is de vorm van uitgeven waarbij jij als auteur zelf alle nodige partijen selecteert en betrekt bij je boek. Je kiest er dan voor om niet bij een uitgeverij aan te kloppen om je boek te publiceren. Jij bent als het ware je eigen uitgeverij.
Het grote voordeel is dat je je boek uit kunt geven zoals jíj dat voor ogen hebt. Zoals het bij jou en je onderneming past.
Maar er schuilt ook een gevaar in. Want wie bepaalt of jouw boek goed genoeg is voor publicatie? Een uitgeverij heeft natuurlijk alle kennis en ervaring in huis om een “goed boek” te maken, waarbij de kans op succes zo groot mogelijk is. Wie kijkt er met jou mee?

Imago-probleem

 

Selfpublishing heeft nog een klein beetje een imago-probleem. “Een boek is pas goed als het via de uitgeverij is uitgegeven.” “Zonder uitgeverij kun je nooit succesvol worden.”
Is dit waar? Nee! Want gelukkig zijn er vele selfpublishing-boeken enorm succesvol geworden. En er komen er steeds meer bij. Selfpublishing is enorm aan het groeien. En wanneer je als ondernemer een boek uitgeeft, dan heb je vaak al de lijntjes liggen richting potentiële lezers. Nog makkelijker om je boek te vermarkten!

Kwaliteit


Geef je uit in eigen beheer, dan is de sleutel tot succes: ga voor kwaliteit. In elke stap.
Schrijven is één, maar een boek schrijven is iets anders. Laat je begeleiden door een goede schrijfcoach, die jou stap voor stap helpt je manuscript op te bouwen.
Selecteer een redacteur die je helpt bij inhoudelijke redactie en/of eindcorrectie.
Laat je boek professioneel vormgeven. De uitstraling heeft enorm veel invloed op de aantrekkelijkheid en leesbaarheid van je boek.
Zoek een drukker die ervaring heeft met het produceren van boeken en die in staat is om vraag en aanbod bij elkaar te brengen.
Je boek moet te koop zijn, dus zorg voor verkoopkanalen en de distributie van je boek.
Onderschat de marketingfase niet. Schroef je kennis over (boek)promotie op. Laat je hierin desnoods begeleiden. Een boek wordt pas een – commercieel – succes als je lezer ermee in aanraking komt.

Hoe zet je de eerste stap?

Kies je voor selfpublishing, dan komt er veel op je af. Om die reden organiseren wij vanuit BoekenGilde het eerste Selfpublishing Event van Nederland. Op zaterdagmiddag 22 juni ben je welkom in de Openbare Bibliotheek van Amsterdam. Klik hier om het programma te bekijken >

Hopelijk tot dan!

Sanne Visch Boekschrijven.nlSanne Visch houdt zich actief bezig met de kennisdeling rondom het schrijven en uitgeven van boeken bij Boekschrijven.nl en Boekengilde. Ze is intermediair tussen auteurs en aanbieders in de markt, ze geeft webinars over uiteenlopende onderwerpen (van het afronden van het manuscript tot het vermarkten van je boek), ze redigeert manuscripten en ondersteunt meerdere auteurs bij de boekpromotie.