De telefoon gaat.
“Met Jolanda Pikkaart.”
“Hi, met Marianne, ik geef over drie maanden een lezing. Nu wil ik even snel een boek schrijven voor de marketing, want dat is goed voor mijn expertstatus.”
Een boek schrijven is goed voor je marketing en bevestigt je expertstatus. Daar ben ik toch helemaal mee eens?
Ja, daar ben ik het mee eens. Maar laten we eerlijk zijn: even snel een boek schrijven, een boek schrijven voor je marketing…
Wie maak je daar blij mee? Je klanten toch niet? En jezelf uiteindelijk ook niet.
Een boek schrijven is een proces
Jij bent ondernemer toch? Ontwikkel jij even snel een online training? Ontwikkel jij producten alleen voor de marketing? Dat hoop ik toch niet. Waarom wil je dan even snel een boek schrijven voor je marketing?
Als je meer klanten wilt en je vertrouwen wilt wekken bij de lezers van je boek en je netwerk wilt vergroten, dan zul je toch echt een goed boek moeten schrijven. Als je mij een beetje kent, dan weet je het. Ik ben snel, ik praat snel, leer snel en lees snel. Ik schrijf ook snel. Maar niet een boek. Een boek schrijven is een proces. Dat ontwikkelt zich tijdens de voorbereiding en tijdens het schrijven. Zeker, een goede voorbereiding helpt daarbij. Als je weet waarom je schrijft, voor wie en je hebt een duidelijke structuur, dan gaat het schrijven veel sneller. Die voorbereiding hoort ook bij een boekproject. Wat zijn daar de voordelen van?
De voordelen van een boek schrijven
- Je leert je ideale lezer (klant) nog beter kennen
- Je structureert je kennis
- Je vergroot je expertise door je research
- Je vergroot je netwerk
- Je leert meer over jezelf door de hindernissen
- Je schrijft een beter boek
En inderdaad uiteindelijk is het ook goed voor je marketing en je expertstatus.
Geef waarde in je boek
Er is helemaal niets mis met geld verdienen, maar ga je dat op de lange termijn ook doen als dat je belangrijkste reden is? Voor mij gaat het om waarde bieden met je boek. Mijn klanten hebben als belangrijkste doelen: Hun kennis en ervaring delen en dat de lezers van hun boek nieuwe stappen zetten in hun persoonlijke of zakelijke successen. Als je echt schrijft voor jouw ideale lezer en je inleeft in zijn of haar probleem of vraag, en jij met jouw boek een oplossing of antwoord biedt, dan komt die marketing wel met je boekpromotie.
Maar als je even snel een boek schrijft met als belangrijkste doel om meer geld te verdienen, dan werkt het in de meeste gevallen niet.
Authenticiteit, verbinding en waarde geven
En er zijn vast ondernemers bij wie het wel gewerkt heeft om even snel een boek te schrijven voor de marketing, maar het is niet mijn manier en ook niet die van mijn klanten. Want ik wil ondernemers een podium geven voor hun verhalen en kennis en ervaring in de vorm van een boek. Voor mij draait het om verbinding, authenticiteit en waarde geven.
Herken je dat? Dan geef ik jou graag feedback over je boekidee tijdens een gratis boeksessie.
Wil je meteen aan de slag met de strategie voor het schrijven, promoten of publiceren van je boek? Reserveer dan een boekstrategiegesprek met mij.
Geef een reactie