Verkoop je boek aan de uitgever en je lezers.
Je boek schrijven is misschien een heel traject, maar je boekpromotie is dat ook. Bepaal daarom vooraf al, waarom iemand jouw boek zou verkopen of kopen. Wat is jouw unique selling point (usp) als schrijver? En wat is de usp van jouw boek?
usp als schrijver voor je marketing
Een usp is een onderdeel van de marketing. Daarmee toon je het unieke verkoopargument van jouw boek en van jou als de auteur. Wat heeft dat met jou als schrijver te maken? Het gaat toch om je boek? Helaas, als je je boek onder de aandacht wilt brengen, heb je zelf ook in het voetlicht te gaan staan. Jouw boek dient interessant te zijn voor zowel de lezer, de boekhandel en de media, als voor de uitgever. Anders is de kans erg klein dat iemand met jou in zee wil gaan. En jij bent daar een essentieel onderdeel van als auteur.
Natuurlijk schrijf je je boek voor je ideale lezer. Maar de kans is groot dat er al meer boeken over jouw onderwerp zijn geschreven. De vraag is dan waarom jouw boek anders is.
Denk aan:
- Unieke auteur
- Andere vorm en insteek
- Afwijkend uitgangspunt
- Bijzondere ervaring of kennis
- Een methode
- Een combinatie
- Iets extra’s bij je boek
Verkoop jezelf als auteur
Als auteur speel je een belangrijke rol. De vraag is: Wat onderscheidt jou van je concurrenten? Durf anders te zijn. Wees jezelf, maar benadruk dat wat bij jou past. Wie kent niet de zonnebril van Paul van Loon (auteur van o.a. Dolfje Weerwolfje), de uitgesproken politieke mening van J.K. Rowling ( auteur van o.a. Harry Potter) of het hoedje van je schrijfcoach ;-) Zorg dat mensen jou onthouden.
Jij hebt je eigen schrijfstijl, kennis en ervaring en je unieke insteek. Gebruik die persoonlijke dingen ook in je boek. In je onderwerp, je schrijfstijl of het uiterlijk van je boek. Plaats ook een goede en duidelijke foto van jezelf op je achterflap, je website en social media. Ook dan ben je als auteur herkenbaar. Houd daar rekening mee als je berichten deelt op social media. Ook dan ben je de auteur van…
Enkele voorbeelden
Deze tips geef ik natuurlijk ook aan mijn klanten. Rogier van Hoorn koos met zijn ‘10 Gezonde werkgewoontes’ voor korte interviews met topmanagers en sporters. De illustraties zijn opvallend en komen overal op social media terug als hij namens zijn bedrijf iets deelt.
Ingrid Smit vertelt met haar ‘De kracht van diabetes’ echt haar persoonlijke verhaal en geeft als ervaringsdeskundige tips in haar boek.
Een van mijn klanten, Sabine Hess, heeft de ©KIBA-methode ontwikkeld. Deze methode staat niet alleen in haar boek, maar ook op haar website en komt weer terug op social media. Nog even geduld, haar boek is nog niet verschenen.
Laat jezelf zien
Schrijf ook een goede biografie voor op je achterflap en op je site. Schrijf het in de derde persoon. Dat komt geloofwaardiger over. Richt je daarbij wel op je boek en je onderwerp. Wat is belangrijk voor je lezer? Neem de 5 W’s als basis: Wie, Wat, Waarom, Waar, Wanneer.
“Laat jezelf en je boek zien. Deel je kennis op social media, geef tips, stel vragen aan je fans en betrek ze bij het schrijven en promoten van je boek.”
Verzin iets extra’s bij je boek.
Iets extra’s bij je boek als cadeau, is een extra verkoopargument.
Denk aan:
- Een checklist
- Een stappenplan
- Een mp3 (meditatie?)
- Een gratis online training
- Een gratis (skype) gesprek
Zo verzamel je ook weer adressen voor je mailinglijst.
Wat is jouw usp?
Tijdens mijn schrijfcoaching is ook boekpromotie een belangrijk onderdeel.
En wat is jouw usp? Deel het onder dit blog.
Geef een reactie