Als je als ondernemer een boek wilt schrijven over je expertise, dan zie je waarschijnlijk eerst heel veel hobbels. Heb je er wel tijd voor, waar moet je beginnen, en kost het niet teveel tijd? Terwijl je deze bobbels toch met hele duidelijke stappen kunt ontwijken:
- Bepaal je ideale lezer. Dit is iets anders (bijvoorbeeld vrouwelijke ondernemers van 20 tot 50 jaar). Je ideale lezer is een persoon.
- Kader je onderwerp af. Kies één onderwerp. Jouw ideale lezer wil niet alles weten, alleen het antwoord op zijn vraag of de oplossing voor zijn probleem. Bewaar de rest voor je volgende boek.
- Schrijf je achterflaptekst. Daar staat de kern: wie jij bent, een quote over je boek, voor wie je het schrijft, en wat het resultaat is voor de lezer. De achterflap van je boek is een mooi middel voor boekpromotie en jij blijft bij de les.
- Begin met de inhoudsopgave. Misschien wil je dit niet horen, maar met de opzet van je boek beginnen scheelt je achteraf heel veel tijd. Start met de inhoudsopgave. Welke hoofdstukken ga je schrijven? Wees daarna zo volledig mogelijk, en schrijf kernwoorden op per hoofdstuk. De kans dat je vastloopt is nu veel kleiner, je hoeft straks minder te herschrijven en het scheelt je dus tijd.
- Bepaal de titel en de ondertitel van je boek
De titel van je boek prikkelt je lezer om te kopen en geeft hem informatie. Kies een wervende titel. - Maak een boekplanning
Bepaal wat je wanneer gaat doen en maak ook tijd vrij in je agenda. Er gaan altijd andere zaken voor, maar een boek schrijven is die beslissing nemen. Gebruik hiervoor de Boekplanner. - Denk na over de vorm van je boek
Is er een rode draad? Moet je je boek opdelen in afgebakende stukken omdat je verschillende invalshoeken gaat beschrijven? Welke invalshoek en schrijfstijl ga jij gebruiken?
Mijn advies is, ga niet meteen schrijven, maar start met een gedegen voorbereiding. Heb je daar hulp bij nodig?
Aan de slag!
Plan dan een gratis boeksessie in.
[…] Sla je voorbereiding over […]
[…] Wil jij je ondernemerschap een boost geven? Snap jij dat je kennis delen betekent dat mensen je eerder benaderen, je vertrouwen, en eerder met jou in zee gaan? Neem dan vandaag nog de eerste stap: begin met je voorbereiding! […]