Ik ben dol op kleur en daarom heb ik ook een kleurrijke schrijftuin. En dat gaat niet vanzelf. Dus vraag ik vooraf advies. Ik maak een planning, welke planten en bollen ik wanneer moet planten. En ik heb een soort kleurvakken. Want ja, ook een tuin inrichten daar kun je een strategie inzetten.
Werk in voorbereiding
Eigenlijk is er altijd wel iets te doen. Maar het is steeds meer mijn schrijftuin, waarin ik kan werken in mijn buitenkantoor, of kan ontspannen in mijn hangmat. Voor een deel is het een eetbare tuin en verder wil ik natuurlijk veel kleur. Hoewel we ooit gestart zijn met een ontwerp van een ecologische tuinman, hebben we veel aangepast, want de tuin is voor ons, niet voor een tuinman.
Koppel je boek aan een strategie
Ik deel dit natuurlijk niet voor niets met jou. Want de meeste ondernemers die ik spreek hebben een bedrijfsstrategie en een marketingstrategie. Maar als ze als onderdeel van die marketing dan een boek gaan schrijven, dan mis ik vaak dat woordje strategie. Denk daarbij aan de volgende zaken:
- Wat is je doel? Wat wil je bereiken met je boek? Wil je meer naamsbekendheid, je expertstatus bevestigen, je kennis en ervaring delen, vooral waarde geven en/of een verdienmodel maken van je boek? Je doel bepalen is de start van je boekstrategie.
- Wie is je ideale lezer? Voor wie ga jij je boek schrijven? Jouw ideale lezer is je potentiële klant. Schrijf je voor je klant van de toekomst? Vergeet niet, het boek is uiteindelijke voor je ideale lezer. Niet voor jou. Dus je kiest de vorm en insteek en structuur die bij hem of haar hoort.
- Op welke manier koppel je je boek aan je bedrijf? Hoe zorg je ervoor dat een deel van de lezers ook jouw klanten worden? Daar zijn verschillende manieren voor en zonder de juiste strategie red je het niet.
- Hoe en waar ga je je boek promoten? En hoe ga je je boek publiceren?
Dit zijn een paar belangrijke vragen. En als dit vooraf duidelijk is, schrijf je een beter boek in minder tijd en maak je van je boek ook een verdienmodel.
Wat is jouw boekstrategie?
Wat is nu jouw plan? Ga jij nu zo maar beginnen met schrijven, of gewoon verder op je huidige pad? Of ga je aan de slag met je boekstrategie? Wil je individueel aan de slag met schrijfcoaching? Boek dan nu een boekstrategiegesprek.
P.S. Voor een boekstrategiegesprek stuur ik je vragen, zodat jij vast gaat nadenken over jouw doel en ik me kan voorbereiden. Tijdens het gesprek gaan we samen maximaal anderhalf uur aan de slag met je boekstrategie. Dus reserveer nu je afspraak. Jouw boek is het waard!
Geef een reactie