3 Superhandige tips voor de achterflap van je boekOf je nu een (online) programma bij mij volgt of dat ik je individueel begeleid als schrijfcoach, al snel begin ik over de achterflap van je boek. Waarom? Omdat de achterflaptekst jou na laat denken over de basis van je boek. En het is de start van je boekpromotie. Dus we gaan meteen aan de slag. Ik geef je 3 tips.

  1. Je achterflap als verkoopmiddel

Je achterflap  is het verkoopmiddel van je boek. Houd dat in je achterhoofd als je het schrijft. Je doel is dat lezers met het boek naar de kassa lopen in de boekwinkel, of het meteen online aanschaffen. Meer niet. Je hoeft ze dus niet te overtuigen van jouw visie of methode. Alleen maar dat ze het boek moeten kopen. En dat klinkt simpeler dan het is. Ik ben er een voorstander van dat je start met je achterflap, omdat je zo de basis helderder krijgt. Als blijkt dat het je niet lukt om de kern van je boek op een achterflap vast te leggen, dan ben je nog niet klaar met je voorbereiding. Dus wacht dan met schrijven en scherp je boekidee aan. Zorg dat je weet wat je gaat schrijven, voor wie en wat het lezersresultaat is.

  1. Minder is beter

Voordat je nu een heel epistel gaat schrijven; een achterflaptekst is kort. Heel kort! De richtlijnen wisselen, maar schommelen tussen de 125 en de 225 woorden totaal. Ja, totaal. Schrijven is schrappen, weet je nog?

Mijn tip is: Maak een opzet van een volledige achterflap met een foto, logo van de uitgever en een fictief ISBN-nummer etc. Hoe ziet het eruit? Kun je nog meer schrappen? Zorg voor lucht. Gebruik tussenkopjes en/of bullets.

Wat zet je zeker op de achterflap?

  • De kenmerken van je boek
  • Een korte tekst over de auteur, over jou dus
  • Een foto van jou
  • Het ISBN-nummer
  • Je (boek)website

Aanvullingen zijn:

  • 2 korte referenties over jouw boek. Bijvoorbeeld 1 van de pers/media en 1 van een bekend persoon/ervaringsdeskundige in jouw vakgebied/thema
  • De titel van je boek
    1. Verleid de lezer met 

Schrijf je achterflaptekstDe achterflaptekst schrijf je om de lezer te verleiden om je boek te kopen. Spreek jouw doelgroep aan en verleid deze om verder te lezen en je boek te kopen. Hoe doe je dat? Stel een vraag of start met de lezersbelofte. Wat is het resultaat na het lezen van dit boek? Zorg voor herkenning en erkenning bij je ideale lezer. Spreek hem rechtstreeks aan. Of vertel waarom jij dit boek ging schrijven.

“Na een burn-out besloot ik om mijn eigen oplossingen te zoeken en met jou te delen om zo te voorkomen dat jij hetzelfde meemaakt.”

Of gebruik bullets en laat de belangrijkste onderwerpen zien. Bij fictie kun je ook een spannend, grappig of aangrijpend fragment uit je boek delen. Onthul nooit je plot.

Bied je iets extra’s bij je boek? Denk je aan een checklist, een stappenplan, meditaties of een gratis online training? Zet dit als extra verkoopmiddel op de achterflap van je boek. Benadruk ook je eigen deskundigheid in de korte tekst over de auteur.

Wil jij ook een verleidelijke achterflaptekst? Doe dan mee met mijn gratis challenge.

 


Verleidelijke achterflaptekst?

Wil jij ook een verleidelijke achterflaptekst? Doe dan mee met mijn gratis challenge.