Hoe vind ik een uitgeverIn 4 stappen naar publicatie van je boek!

Natuurlijk schrijf je een boek voor je lezer. Je wilt waarde geven en je kennis en ervaring met ze delen. Daarnaast schrijf je je boek ook voor jezelf, want door te schrijven structureer je je kennis en ervaring en je verhaal. En een boek schrijven gaat je een groter netwerk, media-aandacht en zo meer klanten opleveren. Maar daarvoor moet je je boek natuurlijk wel uitgeven. Hoe werkt dat dan? Hoe vind je een uitgever voor je boek?

Hoe vind je een uitgever?

Allereerst zorg je er natuurlijk voor dat je je allerbeste boek schrijft, bijvoorbeeld met de hulp van een schrijfcoach en een redacteur.

Je leest weleens dat iemand onmiddellijk een contract kreeg van een uitgever. Maar zo werkt het meestal niet. Er zijn veel mensen die een boek schrijven en een uitgever investeert in jouw boek; dat wil hij natuurlijk wel weer terugverdienen. Dus kiezen uitgevers vaak eerst voor de grote namen (de bekende auteurs). Hoe zorg je er nu voor dat je de juiste uitgever vindt? Ik geef je de 4 stappen op weg naar publicatie.

Stap 1: Kies de uitgeefvorm      

Er zijn verschillende mogelijkheden als je je boek wilt uitgeven:

– je gaat op zoek naar een traditionele uitgever

– of je gaat werken met een selfpublishing uitgever die je ondersteunt

– of je doet alles zelf

Ik noem even in het kort de voor- en nadelen

Bij een reguliere uitgever hoef je niet te investeren, zij regelen (op de boekpromotie na) het meeste voor jou, je royalty’s zijn meestal 8 á 10%. Houd er ook bij je boekplanning rekening mee dat je meestal lang moet wachten op een reactie.

Bij een selfpublishing uitgever investeer je zelf in je boek, je hebt alles in eigen hand en als je zorgt voor een goed boek en goede boekpromotie, verdien je je investering (meer dan) terug. De vraag is: wat past bij jou, je doel en je ideale lezer?

Stap 2: Kies de uitgever en maak contact

Hoe vind je nu de uitgever die bij jouw boek past? Ga naar de boekhandel (of online boekwinkel) en kijk naar vergelijkbare boeken. Bij welke uitgever zijn die boeken gepubliceerd? Ga daarna naar de website van de uitgevers. Wat is hun portfolio? Past jouw boek daarbij? Kies je voor een selfpublishing uitgever? Zoek dan ook naar iemand die bij jouw ideale lezer past en vraag andere auteurs om advies. Wat zijn hun ervaringen? Kijk in beide gevallen goed naar de voorwaarden van een contract.

Stap 3: Zorg voor een goede boekpitch, boek proposal en synopsis

Stel, je ontmoet een boekhandelaar of een uitgever tijdens een netwerkbijeenkomst. Hoe zorg je er dan voor dat de ander meteen snapt waarom hij je boek moet kopen? Zorg voor een goede boekpitch! Heb je een uitgever gevonden die past bij jouw boek en je ideale lezer? Kijk dan op hun website welke eisen er zijn. Vaak zullen ze vragen om je book proposal en een synopsis.

Stap 4: Boekmarketing

Wat je keuze ook is, de boekmarketing zal grotendeels bij jou terecht komen. Uitgevers hebben daar een budget voor en dat gaat vaak naar de auteurs die nu al goed verkopen. Daarnaast ben jij de auteur, nietwaar? Het is belangrijk dat jij contact maakt met de lezers.

Hoe pak je dit aan?

Hoe vind je een uitgever?Oké, je hebt dus verschillende keuzes als je een uitgever zoekt. Hoe kom je met ze in contact? En je hebt een goede book proposal en synopsis nodig. Ook zul je na moeten denken over een boekpromotieplan.

 

Manuscriptbeoordeling

Je hebt maar een kans om een goede indruk te maken bij een uitgever. Vraag daarom eerst een manuscriptbeoordeling aan.
Wat is nu je volgende stap? Laat het weten onder dit blog.