Ben je ondernemer, schrijf dan een boek. Maar waarom zou je dat doen? En moet elke ondernemer een boek schrijven? Ik ben schrijfcoach, maar ik vind van niet. Als je snel een boekje voor je marketing wilt schrijven of denkt dat je rechtstreeks veel geld aan je boek gaat verdienen, doe het dan maar niet. Schrijf een boek omdat je een verhaal hebt en je je kennis en ervaring wilt delen. Maar hoe denken ondernemers daar zelf over? Ik vroeg het bestsellerauteur Femke Hogema.
Mijn eerste boek werd een bestseller
“Toen ik zeven jaar geleden mijn eerste boek schreef, verklaarde iedereen mij voor gek. Ze zeiden dat een gemiddeld managementboek zo’n 500 exemplaren verkoopt – als je mazzel hebt. “Je werkt straks voor een kwartje per uur” kreeg ik regelmatig te horen. Toen al voelde ik dat (veel) geld verdienen met het boek niet de belangrijkste reden was om een boek te schrijven. Ik deed het vooral om als expert gezien te worden. Als je een boek op je naam hebt staan, word je al snel gezien als dé persoon bij wie je als klant moet zijn. Mensen leren graag van de beste. En een boek helpt enorm om als beste gezien te worden. Ook wist ik dat het heel professioneel staat om bij klanten en op trainingen een boek van mezelf achter te kunnen laten, als zeer opvallend en in het oog springend visitekaartje. Mijn boek eerste boek ‘Financiën voor ZZP’ers’ werd een bestseller.
Meer dan 10.000 exemplaren
In het boek staat alles wat iedere ZZP’er wil (en moet) weten over financiën om een financieel gezond en succesvol bedrijf neer te zetten. Ik heb ondertussen meer dan 10.000 exemplaren verkocht. Dus nu heb ik er zelfs geld mee verdiend. Stel je daar trouwens niet teveel van voor. Ik verdien met een boek dat in de boekhandel wordt verkocht minder dan 2 euro. Veel belangrijker is dat het met mijn expertstatus helemaal goed is gekomen. Ik word makkelijk gevonden op Google, en daardoor regelmatig gebeld door radio, krant en zelfs tv.
Profit first en expertstatus
Nu staat mijn naam op een tweede boek ‘Profit First’, dat de financiële wereld op zijn kop zet. Het sluit als enige financiële methode aan op het natuurlijk gedrag van mensen, in plaats van dat het aan de ondernemer vraagt zich te verdiepen in de boekhouding. ‘Profit First’ is daarmee met recht een leuk, praktisch en toegankelijk systeem om je financiën te managen en grip op cijfers te krijgen. Interessant genoeg verdien ik geen cent met dit boek. Deze keer was expertstatus en mijn naam op de kaft zelfs het enige doel. Ik sta nu voor altijd bekend als de Nederlandse Profit First expert en daar kunnen geen royalty’s tegenop.
Een bijdrage aan je succes
Ik raad ondernemers aan om alleen een boek te schrijven als je echt iets te vertellen hebt. Anders steek je heel veel tijd in iets dat uiteindelijk niks oplevert. Heb je wel echt iets te vertellen, dan kan een boek (als het goed gestructureerd en goed geschreven is) een enorme bijdrage leveren aan je succes (wat dat voor jou ook is).”
Femke Hogema is schrijver, trainer en financieel expert voor ondernemers.
[…] Met Profit first wil Femke Hogema zich vooral profileren als de Nederlandse Profit First expert, waarmee ze het financiële systeem voor ondernemers naar Nederland brengt. […]
[…] ondernemer pas ik ‘profit first’ toe, van mijn eerste winstuitkering kocht ik een hangmat. Nu is mijn tuin thuis ‘iets’ […]